Między filozofią a fizyką

Każdy z nas marzy o skutecznej diagnostyce i szybkiej naprawie samochodu. Z biegiem lat zdobywamy doświadczenia, nabierając wprawy w eliminowaniu powtarzających się usterek, co jest korzystne, ponieważ właśnie na rutynowych naprawach zarabiamy najwięcej.

Jeżeli zatrudnilibyśmy obserwatora w warsztacie, stwierdziłby on, że część napraw wykonujemy, robiąc pomiary fizyczne, na przykład odczytując błędy samodiagnozy albo badając manometrem ciśnienie pompy paliwa, a część usuniętych usterek to czyste „strzelanie” na podstawie naszej rutyny. Sami widzimy codziennie takie zachowanie, kiedy diagnostyka jeszcze trwa w najlepsze, a znajdzie się ktoś, kto zdecydowanym głosem zapewnia, co jest uszkodzone. Jego jedynym argumentem jest doświadczenie (statystyka uszkodzeń), a nie pomiary. Taka umiejętność jest na pewno cenna, ale mimo wszystko zanim zaczniemy coś kupować i wymieniać, wykonajmy pomiary fizyczne. Zachowamy się jak fachowiec, a nie jak „strzelec”. Mamy praktykę w danym temacie, to wykorzystajmy ją do szybkiej weryfikacji. Ale zróbmy tę weryfikację, podłączmy mierniki, zasymulujmy pracę podejrzanych elementów.

Szybkie diagnozy
Przykładem takiej szybkiej diagnozy może być czujnik temperatury silnika w samochodach grupy Volkswagen – jeżeli pojawia się podejrzenie, że może być uszkodzony, wielu mechaników rezygnuje z dalszego badania, stwierdzając, że na pewno jest do wymiany. Statystyka mówi, że każdy z nas wymienił ich bardzo wiele. Obserwator, patrząc z boku, stwierdziłyby, że to filozofia, a nie fizyka, i miałby rację. Jeszcze raz powtórzymy – właśnie dzięki takim przypadkom utrzymujemy warsztat. Dlatego im więcej mamy doświadczenia, tym więcej zarabiamy. Tylko wykorzystajmy to doświadczenie do szybkiego sprawdzania.
Inny przykład to bezpośredni wtrysk paliwa, ale nie CR tylko benzynowy. Silnik niedomaga, nie ma mocy, a błąd pojawiający się na wyświetlaczu to niewłaściwe ciśnienie i sugerowanie, że to czujnik ciśnienia jest niesprawny. Ci,...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet