Od hobbysty do profesjonalisty – rozważania fachowca z wieloletnim stażem

Praca mechanika samochodowego niewiele ma wspólnego z rutyną. Z jednej strony mamy powtarzające się marki samochodów i typowe uszkodzenia, z drugiej zaś jak założymy, że w danym modelu popsuło się „to samo”, to zazwyczaj mamy do czynienia z zupełnie innym uszkodzeniem.

Powtarzające się przypadki takich samych uszkodzeń przytrafiają się tylko tym, którzy dobrze znają się na diagnostyce. Potrafią oni zrozumieć całość zjawisk fizycznych, działanie systemów, zależności między różnymi funkcjami. Jak to się popularnie mówi, „ogarniają temat”.
Przyglądając się pracy takiego fachowca, od razu widać, że nie opiera się on na rutynie, na zgadywaniu usterki, ale na dokładnym i wnikliwym analizowaniu zjawisk zachodzących w danym procesie technologicznym. Wtedy też nie jest problemem pokazanie przyczyny powstałych uszkodzeń. Taka osoba rozumie, co się dzieje w samochodzie od początku do końca. Ale są też tacy, co przez wiele lat nie rozumieją procesów, z którymi mają na co dzień do czynienia. Nie znają wartości ciśnień paliwa, nie wiedzą, co powinien wskazywać przepływomierz, kiedy włącza się zawór EGR itd. Takie osoby też naprawiają samochody, ale o wiele dłużej, męczą się w pracy i nigdy nie osiągną biegłości prawdziwych fachowców.
Przyjrzyjmy się zatem pracy w dwóch dziedzinach: w typowej diagnostyce silnika i w poszukiwaniu usterki niesprawnych wskaźników.

Diagnostyka silnika
Każdy z nas wie, że jednym z najczęściej psujących się (albo bardziej „niepracujących prawidłowo”) elementów silnika są te narażone na drgania i zanieczyszczenia, na przykład: zawory EGR, czujniki ciśnienia (MAP) i przepływomierze (MAF), wtyczki elektryczne, końcówki rurek podciśnieniowych i tym podobne części. Jeżeli rozumiemy, jak powietrze krąży w tych elementach i skąd się biorą zanieczyszczenia, to szybko potrafimy postawić właściwą diagnozę. Obserwując pracę diagnostów, zauważam, że ci znający dobrze fizykę i chemię danych zjawisk nie poprzestają na odczytaniu danych, jakie wyświetla skaner, ale są bardziej aktywni. Polega to przede wszystkim na wyjściu zza...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet