„Zalana świeca” w motocyklu – co może być tego przyczyną?

Świeca zapłonowa zalana paliwem to dla mechanika informacja o tym, że proces spalania w silniku nie przebiega prawidłowo. Przyczyny takiego stanu mogą być różne. Uwaga mechanika najczęściej skierowana jest na układ zasilania, ale powodem nieprawidłowości może być także układ zapłonowy lub sama świeca zapłonowa.

Świeca była kiedyś jednym z bardziej skomplikowanych elementów silnika spalinowego, obecnie jej konstrukcja wydaje się niezmiernie prosta. Mimo tego jej funkcja jest nadal kluczowa. Bez sprawnej świecy zapłonowej nowoczesny silnik nie zadziała bądź będzie pracował wadliwie, dlatego podczas poszukiwania przyczyny niesprawności, a także w trakcie okresowych przeglądów należy poświęcić czas na wnikliwe sprawdzenie lub wymianę świec.
[gallery] [/gallery]
Zaczynamy od podstaw
Każda nieprawidłowość w procesie spalania lub nierównomierność pracy silnika powinna skierować naszą uwagę także na świecę. Jej niesprawność niekoniecznie musi powodować stałe wyłączenie z pracy tego cylindra, w którym jest ona zamontowana. Najcięższe warunki pracy świecy zapłonowej, które występują podczas rozruchu i nadmiernego nagrzania silnika, mogą sprawić, że tylko wadliwa ujawni swoją niesprawność. Przeciętny użytkownik motocykla może nie zauważyć takiego defektu lub nie będzie potrafił określić, co jest nie w porządku z silnikiem. Może jedynie uskarżać się na wibracje w fazie rozgrzewania lub okresowy brak mocy. Możliwe jest też, że jedna z wykręconych z silnika świec będzie miała izolator wewnętrzny lekko zawilgocony niespalonym paliwem. Dla nas jest to sygnał, że być może winna jest świeca. Diagnoza taka zyskuje wyższe prawdopodobieństwo, jeżeli nie wykryliśmy usterki w silniku, układzie zapłonowym czy zasilania.
Niestety, świece zapłonowe nie tylko zużywają się w toku eksploatacji, niekiedy ulegają także rozmaitym awariom. Mogą się w nich ujawnić wady fabryczne lub uszkodzenia powstałe w fazie montażu. Spadek rezystancji izolatora wewnętrznego lub zewnętrznego, pęknięcie izolatora, zaolejenie lub zanieczyszczenie nagarem, częściowe nadtopienie elektrod to typowe niedomagania świec zapłonowych. Uszkodzona może zupełnie normalnie pracować w rozgrzanym silniku, a w warunkach utrudnionych ujawni swoją niesprawność. Czynniki takie, jak podwyższona wilgotność powietrza, niska temperatura otoczenia, bogata mieszanka paliwowo-powietrzna i wysokie obciążenia termiczne, wpływają na pogorszenie warunków pracy świec zapłonowych. Zanim zabierzemy się za poszukiwanie usterki w układzie zasilania lub zapłonowym, warto wymienić świece choćby na próbę, aby przekonać się, czy przypadkiem nie przyniesie to spodziewanych efektów.

Usterki układu zapłonowego
Następnym krokiem w poszukiwaniu przyczyny „zalanej świecy” będzie sprawdzenie działania układu zapłonowego. Warto w tym celu wykorzystać tester iskry, ale nawet nie mając takiego urządzenia, łatwo skontrolujemy iskrę wytwarzaną przez układ zapłonowy. Prawidłowo pracujący układ zapłonowy współczesnego motocykla powinien w warunkach normalnych (temp. 20 stopni Celsjusza i ciśnienie atmosferyczne na wysokości 50 m n.p.m.) generować mocną iskrę o niebieskim zabarwieniu i długości około 5 mm. Oczywiście w komorze spalania iskra ma długość do 1 mm (odstęp elektrod świecy zapłonowej to zwykle wartość od 0,5 do 0,9 mm), ale tam panują warunki mocno odbiegające od normalnych.
Iskrę sprawdzimy łatwo, jeżeli uda się zdemontować fajkę z przewodu wysokiego napięcia. Wystarczy wówczas izolowanym uchwytem przytrzymać przewód zapłonowy wysokiego napięcia w takiej odległości od bloku silnika, cylindra lub głowicy, aby odległość od rdzenia przewodzącego...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet