Dlaczego tak ważna jest okresowa wymiana pasków rozrządu?

Wymieniać czy nie wymieniać pasek rozrządu? Oprócz widocznego stanu paska zębatego, który omówiono szczegółowo w dalszej części artykułu, należy wziąć pod uwagę kilka istotnych informacji...

1. Czy nadal zamontowany jest oryginalny pasek zębaty lub czy przeprowadzono wcześniej jego wymianę?
2. Kiedy wymieniono pasek zębaty po raz ostatni i przy jakim przebiegu samochodu?
3. Czy przeprowadzone dotąd przeglądy są odnotowane i czy samochód był regularnie serwisowany?
4. Czy samochód był eksploatowany w trudnych warunkach, które wpływają na skrócenie okresu przeglądu?
5. Czy stan ogólny napinacza paska, rolek napinających i prowadzących oraz kół pasowych jest bez zarzutu? Czy pozostałe elementy, które mają związek z paskiem zębatym, np. wałki rozrządu, pompa wodna, pompa układu wspomagania itd., są w dobrym stanie technicznym i nie skrócą żywotności nowego paska zębatego?
6. Czy ogólny wygląd paska zębatego jest na tyle dobry, że można wykluczyć jego uszkodzenie do czasu następnej wizyty w warsztacie?
7. Należy wziąć pod uwagę uszkodzenie silnika w razie uszkodzenia paska zębatego i wynikające z tego koszty. Jeżeli silnik jest typu kolizyjnego, rezultatem może być znaczące i kosztowne uszkodzenie.
8. Koszty wymiany paska zębatego są znacznie mniejsze niż koszty powstałe w wyniku uszkodzenia silnika po pęknięciu paska. Należy poinformować o tym klienta.
9. W razie wątpliwości dotyczących stanu paska zębatego należy zaproponować klientowi jego wymianę.
10. Zbadać, czy samochód eksploatowany był w trudnych lub niesprzyjających warunkach, takich jak:
- jazda jako taksówka,
- ciągła jazda „od domu do domu” (przedstawiciele handlowi, akwizycja),
- częsta jazda na krótkich odcinkach przy zimnym silniku i niskich temperaturach zewnętrznych,
- eksploatacja w gorącym klimacie, przy temperaturach często wyższych niż 30°C,
- eksploatacja w zimnym klimacie, przy temperaturach często niższych niż -15°C,
- eksploatacja na terenach o silnym zapyleniu,
- ciągłe holowanie przyczepy,
- częsta jazda po autostradach,
- stosowanie paliwa lub oleju niskiej jakości.
[gallery] [/gallery]
Środki bezpieczeństwa
- Uszkodzenia silnika: stwierdzenie, że pęknięcie paska spowodowało uszkodzenie silnika, nie zawsze musi być prawdziwe. Z tego powodu przed zdjęciem głowicy cylindrów należy sprawdzić ciśnienie sprężania.
- Przed odłączeniem akumulatora należy sprawdzić, czy samochód posiada w wyposażeniu kodowane radio. Jeśli tak, trzeba dowiedzieć się, czy właściciel ma do niego kod, lub upewnić się, że radio jest podłączone do dodatkowego zasilania napięciowego.
- Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac koniecznie odłączyć akumulator.
- Wymontować świece zapłonowe (silnik benzynowy) lub żarowe (silnik wysokoprężny) tak, aby można było obracać wałem silnika.
- Zawsze obracać wałem silnika w normalnym kierunku obrotów (w prawo, jeżeli nie zaznaczono inaczej).
- Po zdjęciu paska zębatego NIE obracać wałkiem rozrządu, wałem korbowym lub pompą wtryskową w silniku wysokoprężnym (jeżeli nie zaznaczono inaczej).
- Trzpieni ustalających NIE używać do blokowania silnika podczas luzowania lub dokręcania śrub(y) koła pasowego wału korbowego.
- Nie obracać wałem korbowym przez wałek rozrządu ani żadnym kołem zębatym za pomocą paska.
- Do pasków, kół zębatych lub rolek NIE stosować żadnych środków czyszczących.
- Sprawdzić, czy nowy pasek ma odpowiedni profil zęba. Pasków z zębami zaokrąglonymi, modyfikowanymi zaokrąglonymi i trapezowymi nie można stosować zamiennie.
- Nie ciągnąć za pasek zębaty z dużą siłą, nie odwracać od wewnątrz na zewnątrz lub nie zginać przy promieniu mniejszym niż 25 mm.
- Sprawdzić, czy koła pasowe/koła zębate są prawidłowo ustawione.
- Sprawdzić, czy koła napędowe dodatkowych podzespołów, takich jak pompa wodna, pompa olejowa i koło wałka pośredniego, swobodnie się obracają.
- Sprawdzić, czy rolki napinająca i prowadząca swobodnie się obracają.
- Przed zdjęciem zawsze...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet