Intercooler pod presją, która nieustannie rośnie

Według badań przeprowadzonych przez Nissens aktualnie 43% parku samochodowego wyposażone jest w turbosprężarkę – udział ten ma wzrosnąć o 30% do roku 2019. Wraz ze wzrostem nacisku na ochronę środowiska, redukcję zużycia paliwa oraz ze względu na postępujący downsizing silnika intercooler jest eksploatowany jak nigdy wcześniej.

Nowoczesne silniki są coraz wydajniejsze, a każdy ich element jest zoptymalizowany i wykorzystany do granic możliwości. Chociaż stosowanie silników turbodoładowanych zapewnia szereg korzyści, takich jak zwiększenie sprawności i mocy silnika, zmniejszenie zużycia paliwa, obniżenie emisji spalin oraz obciążenia termicznego silnika, to doprowadza do nowych, wcześniej rzadko spotykanych problemów z silnikiem, w którym wszystkie systemy pracują na granicy możliwości.
Od momentu wprowadzenia do samochodów turbosprężarek, ponad 30 lat temu, ich wielkość została zmniejszona o połowę, ale podwoiły się ich prędkość obrotowa i ciśnienie pracy, a także wzrósł zakres temperatur pracy. Wszystko to znacznie zwiększa ciśnienie w intercoolerze, rośnie także różnica temperatury powietrza na wejściu i wyjściu. W efekcie może to spowodować przyspieszone zużycie intercoolera.
Steffen B. Jensen, menedżer produktu w Nissens A/S, wyjaśnia:
– Widzimy wśród klientów wzrost zainteresowania funkcjonowaniem intercoolera, jako bezpośredni skutek wykorzystywania turbosprężarek w nowoczesnych samochodach. Wcześniej pytania mechaników dotyczyły nieszczelności oraz zablokowania intercoolera. Dziś im więcej turbosprężarek jest montowanych w pojazdach na całym świecie, tym częstsze stają się awarie układu turbodoładowania. Jest to skomplikowany układ, a jeśli nie wszystkie prace wykonuje się zgodnie z instrukcją, pojawiają się...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet