Akumulator w warsztacie (cz. 2)

Najczęstsze przyczyny zmuszające kierowców do nieplanowanych postojów spowodowane są przez szeroko rozumiane awarie silnika, uszkodzenia ogumienia oraz problemy z instalacją elektryczną. Każda z nich wymaga szybkiej interwencji na drodze ze strony pomocy drogowej czy warsztatu samochodowego. Na szczególną uwagę zasługuje instalacja elektryczna ze względu na swoistą symbiozę trzech podzespołów: akumulatora, rozrusznika i alternatora.

Awarie mechaniczne ze strony rozrusznika pojawiają się już po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Uruchamianie silnika za pomocą uszkodzonego rozrusznika wpływa bardzo niekorzystnie na akumulator, z którego za każdym razem pobierany jest wyższy lub znacznie wyższy od nominalnego prąd rozruchowy, co powoduje delikatne odkształcenia płyt, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do uszkodzenia masy czynnej akumulatora. W takiej sytuacji rozrusznik będzie wymagał regeneracji, a akumulator wymiany.
Podstawowym zadaniem alternatora jest dostarczanie energii elektrycznej podczas pracy silnika, pozwala ona na obsługę wszystkich odbiorników energii elektrycznej oraz na odpowiednie doładowanie akumulatora. Akumulator to magazyn energii, dlatego bardzo ważne jest, aby alternator zapewnił odpowiednie napięcie ładowania, które powinno być zgodne z kartą gwarancyjną akumulatora. Wszelkie odchylenia od tych wartości mogą powodować niedoładowanie lub przeładowanie, czyli sytuacje, które mają niekorzystny wpływ na jego żywotność. Na poziom naładowania akumulatora wpływa również sposób korzystania z pojazdu, np. pokonywanie krótkich czy długich tras. W codziennej eksploatacji pojazdu często pojawiają się sytuacje, kiedy użytkownik na wyłączonym silniku korzysta z jednego lub kilku urządzeń pokładowych, gdzie energia dostarczana jest wtedy tylko z akumulatora, co powoduje jego rozładowanie.
Podobna sytuacja występuje również w pojazdach z systemem start-stop, gdzie podczas postoju, na wyłączonym silniku to właśnie akumulator stanowi jedyne źródło energii – ale tylko tak długo, jak jego poziom naładowania nie spadnie poniżej określonego minimum, które to z kolei automatycznie wymusza uruchomienie silnika i doładowanie akumulatora z alternatora.
Mając na uwadze szereg problemów poszczególnych podzespołów instalacji elektrycznej, które wzajemnie na siebie wpływają, zaleca się kierowcom regularne wizyty w warsztatach lub serwisach akumulatorowych, w których jest możliwość przeprowadzania podstawowych pomiarów jej poszczególnych elementów. Podstawowe badanie powinno obejmować przynajmniej sprawdzenie stanu technicznego akumulatora, prądu ładowania ze strony alternatora, poboru prądu podczas rozruchu silnika oraz pobór prądu podczas postoju pojazdu.

Zaawansowane akumulatory, wymagający kierowcy, profesjonalne warsztaty
W ostatnim czasie znaczenie akumulatora w samochodzie bardzo się zwiększyło, w konsekwencji podejście do jego obsługi też powinno się zmienić. Akumulator przestał być zwykłą częścią zamienną, stając się jedną z ważniejszych części eksploatacyjnych pojazdu wymagającą odpowiedniego serwisowania.
Jeszcze kilka lat temu wymiana akumulatora nie stanowiła problemu i można jej było dokonać samodzielnie. Jednak obecnie układy elektryczne w pojazdach obsługują...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet