Łatwe, a zarazem trudne naprawy – porady fachowca

Z pozoru łatwe naprawy mogą okazać się bardzo trudne. Czasami od razu wiemy, co jest uszkodzone w samochodzie, ale w miarę wykonywania czynności naprawczych sprawa się coraz bardziej komplikuje. Pojawiają się problemy, bywa że znane z poprzednich napraw, a czasami zupełnie nowe. To, czy naprawę doprowadzimy szczęśliwie do końca, zależy od naszej cierpliwości i chęci uczenia się. Dużo zależy także od warunków, w jakich pracujemy, to znaczy, czy klient nie będzie patrzył nam na ręce, czy mamy spokój i ciszę w warsztacie. Opiszemy ciekawy przypadek z pozoru prostej naprawy – wymiany małego głośnika. Usługa niekoniecznie jest łatwa, można popełnić sporo błędów.

Sprawa dotyczy zdawałoby się drobnej usterki, a mianowicie braku sygnału dźwiękowego włączonych kierunkowskazów (akustycznego potwierdzenia działania świateł). Kiedyś ten dźwięk pochodził od przekaźnika kierunkowskazów, a we współczesnych samochodach wychodzi z głośnika umieszczonego w jednym z modułów elektronicznych (zespołu wskaźników, modułu pod kierownicą lub innego układu elektronicznego). Na przykład w oplu głośnik umieszczony jest w module CIM, pod kierownicą.
[gallery] [/gallery]
Problemy z pozornie łatwą naprawą
Przyjrzyjmy się, jakie są trudności podczas wymiany takiej części i jakie można popełnić błędy. Dostanie się do modułu wymaga ściągnięcia kierownicy i zdjęcia poduszki powietrznej. Trzeba zawsze pamiętać o tym, że koła muszą być umieszczone na wprost, a kierownicę ściągamy po ustawieniu w idealnie środkowym położeniu. Warto też zaznaczyć położenie kierownicy względem kolumny, aby podczas składania nie pomylić się o tzw. ząbek. Po wyjęciu modułu CIM okazuje się, że głośnik jest umieszczony na samym dole obudowy, a więc musimy rozmontować czujnik kąta skrętu. I tu można spodziewać się problemów. Po pierwsze, z wyjęciem czujnika (osi czujnika), a po drugie, z ustawieniem tego czujnika podczas ponownego montażu. Dobrym nawykiem jest zaznaczanie, na przykład flamastrem, położenia części ruchomych, tak aby podczas montażu umieścić je w tym samym położeniu. Zazwyczaj się to nie udaje, bo podczas demontażu części ruchome zmieniły swoje ułożenie. Wobec tego będziemy musieli dowiedzieć się, jak ustawić taki czujnik na nowo, a potem wprogramować go za pomocą skanera diagnostycznego. Niezrozumienie zjawisk fizycznych w pracy czujnika może skutkować...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet