Zobacz prawdziwe kolory – nie tylko przy świetle dziennym

Im bliżej zimy, tym rzadziej pracujemy przy świetle dziennym. Tymczasem ludzka percepcja kolorów jest bardzo nieprecyzyjna. To, co odbieramy jako kolor, to różnica między oświetleniem a światłem odbitym od danej powierzchni, które dociera do naszego oka. Miliony lat ewolucji przygotowały nas do oceny barw w świetle słonecznym i dopiero od niedawna pracujemy przy świetle sztucznym. Takie oświetlenie może znacząco zaburzać odbiór kolorów, co ma kluczowe znaczenie dla lakierników samochodowych.

Światło dzienne słoneczne ma temperaturę barwową 6000 K, oświetlenie sztuczne – pełny przekrój, przy czym do najbardziej deformujących kolory należały tradycyjne żarówki, które emitowały „ciepłe”, ale nieco żółte światło. To prowadziło do zjawiska metamerii, czyli nieprawidłowej percepcji kolorów wskutek oświetlenia barwnych powierzchni kolorowym światłem (światło słoneczne uznajemy za białe). W rezultacie to, co np. w sztucznym oświetleniu może się wydawać czerwone, w oświetleniu słonecznym jest tak naprawdę ciemnopomarańczowe.
W przypadku lakiernictwa samochodowego mówimy już nawet nie o kolorach, tylko o odcieniach kolorów. Każdy producent samochodu stara się wypracować własną, unikalną paletę barw, ale nie wystarczy znać kod lakieru, żeby identycznie polakierować naprawiany element. Lakier zmienia odcień z upływem czasu oraz pod wpływem światła słonecznego i czynników atmosferycznych. Cała sztuka polega więc na takim dobraniu odcienia, by po lakierowaniu jednego elementu nie było różnicy przy porównaniu do pozostałych.
Z pomocą przychodzą lampy Philips Matchline, które umożliwiają precyzyjne operowanie barwami w warsztacie samochodowym lub lakierniczym, a które Philips zaprezentuje podczas tegorocznej edycji targów Automechanika we Frankfurcie.
[gallery] [/gallery]
CRI – jaki ma twoja lampa?
Nie wystarczy, żeby źródło...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet