Błędy popełniane podczas serwisowania układów chłodzenia

Spalinowy silnik motocyklowy zawsze jest chłodzony kilkoma czynnikami. Każdy chłodzony jest zasysaną mieszanką paliwowo-powietrzną oraz olejem. Chłodzenie silnika czterosuwowego olejem może być intensywniejsze, jeżeli konstruktor zastosował żebrowanie miski olejowej lub zewnętrzną chłodnicę oleju pozwalającą na intensywniejszą wymianę ciepła.

Motocyklowy silnik spalinowy chłodzony jest również opływającym powietrzem, a chłodzenie to będzie tym intensywniejsze, im większa powierzchnia wymiany cieplnej (żebra chłodzące, rozległe powierzchnie pokryw silnika) i im intensywniejszy przepływ powietrza przy rozgrzanych elementach silnika. Poprawę efektywności chłodzenia powietrzem zapewniają specjalnie ukształtowane owiewki, nachylenie cylindra i głowicy w kierunku jazdy, a także wymuszony za pomocą dmuchawy przepływ powietrza.

Rodzaje układów chłodzenia
Jeżeli chłodzenie olejem i opływającym powietrzem jest niewystarczające, konstruktor może zdecydować się na zastosowanie wymuszonego obiegu powietrza (na przykład z udziałem dmuchawy i kanałów powietrznych) lub na chłodzenie cieczą. Układy chłodzenia cieczą dzielimy na termosyfonowe i wymuszone.
Termosyfonowy układ chłodzenia cieczą nie zapewnia intensywnego odprowadzania ciepła, gdyż do cyrkulacji wykorzystuje tylko różnicę masy cieczy ciepłej i zimnej. Lżejsza ciecz ogrzana płynie w górę do chłodnicy, a ciecz ochłodzona w chłodnicy w dół, z powrotem do rozgrzanego cylindra i głowicy. Skuteczniejsze odprowadzanie ciepła od rozgrzanych elementów silnika zapewnia obieg cieczy wymuszony za pomocą pompy. Wirnik pompy cieczy napędzanej mechanicznie wiruje tym szybciej, im szybciej obraca się wał korbowy silnika. Intensywny przepływ...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet