Mobilny warsztat – van czy truck?

W Polsce utarło się przekonanie, że wszystkie potrzeby transportowe można zrealizować pojazdami dostawczymi. Czy to kurier, czy budowlaniec – zdecydowana większość posługuje się autami do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Dotyczy to także firm z branży motoryzacyjnej, w tym pomocy drogowych i mobilnych warsztatów.

Dla wielu użytkowników takich pojazdów to idealne rozwiązanie, gdyż ma szereg zalet. Można do nich zaliczyć: niższą cenę od ciężarówki, niższe koszty eksploatacji, brak ogranicznika prędkości czy tachografu, brak podatków od środków transportu i za korzystanie z dróg. Jednak w tej euforii korzyści łatwo przeoczyć wady pojazdu 3,5-tonowego.
Zacznijmy od ceny. Faktycznie, w porównaniu z podwoziem lekkiej ciężarówki (3,5-7,5 tony DMC) i zamontowanej na nim zabudowy warsztatowej różnica jest dość spora. Jednak niska cena „blaszaka” ma swoją… cenę. Kształt i rozmiar wnętrza (o maksymalnej pojemności 18 m3) często jest mało ergonomiczny. O ile mieszczą się narzędzia, to zapas opon nierzadko musi być przewożony drugim pojazdem. W wielu przypadkach ciasnota wnętrza wymusza rotację sprzętu. Nierzadko bywa, że serwis musi wiedzieć, do jakiej awarii się wybiera, aby zabrać konieczne wyposażenie. A na miejscu pracy – równie często – zdarza się, że czegoś zapomniano i trzeba wracać. A to generuje koszty związane z czasem, paliwem, nerwami.
W prostopadłościennym nadwoziu kontenerowym ciężarówki jest i przestrzeń, i ładowność. Nie możemy zapominać o trwałości pojazdów. Otrzymujemy liczne sygnały, że samochody dostawcze od ostatnich 15 lat mają coraz cieńsze blachy i są mniej wytrzymałe niż kiedyś. To głównie „zasługa” samonośnych nadwozi. Brak ramy oznacza niską masę i niską wysokość załadunku, ale samochód mści się w trudniejszym terenie z pełnym ładunkiem. A tak najczęściej wyglądają pojazdy serwisujące maszyny budowlane czy rolnicze. Ponadto połowa oferowanych na rynku pojazdów ma przedni napęd, który w terenie potrafi niemile zaskoczyć. Co ciekawe, jednym z najbardziej odpornych na złe warunki drogowe furgonów jest Iveco Daily. Jednak przez serwisy jest on często oceniany jako ciężki, o małej ładowności i niewygodny. To są skutki...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet