Łączniki i tuleje stabilizatora – diagnoza uszkodzeń

Warunki drogowe w codziennym ruchu stawiają wysokie wyzwania wobec zawieszenia pojazdu. Podczas eksploatacji występują boczne wychylenia nadwozia. Zapewnienie stabilności pojazdu wymaga więc zharmonizowania tych wychyleń.

Bez systemu stabilizacji występowałoby kołysanie się pojazdu na boki. To prowadzi do nieprzyjemnego, „gąbczastego” zachowania się pojazdu w czasie jazdy.
W celu neutralizacji bocznych wychyleń stosuje się drążki stabilizatorów łączące nadwozie z półosią. Wyjątkiem jest belka skrętna tylnego zawieszenia, jako częste rozwiązanie w pojazdach z przednim napędem, gdzie łącznikiem pomiędzy lewą i prawą stroną jest korpus tylnej belki. Jednocześnie spełnia ona zadanie sprężyny zawieszenia.
Przy wszystkich innych konstrukcjach osi ruch toczenia może zostać zminimalizowany tylko poprzez zastosowanie drążków stabilizatora: czy to poprzez podłączenie do wahaczy poprzecznych, czy też poprzez zastosowanie rozpórek stabilizatora.

Drążki połączeniowe
Możliwe uszkodzenia:
- wybite główki,
- pęknięcie lub skrzywienie,
- poluzowane tuleje,
- porowate tuleje.
Przyczyny:
- uszkodzony kołnierz gumowy,
- ingerencja zabrudzeń lub wody,
- uszkodzenie przez ciała obce,
- pęknięcie lub wytarcie panewki kulistej,
- obciążenie mechaniczne,
- błędny montaż.
Skutki:
- wybicie drążków kierowniczych,
- silniejsze obciążenie łożyskowania...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet