Paski rozrządu – ewolucja, zalety, kontrola techniczna, wymiana

Podstawą poprawnego funkcjonowania samochodowych silników spalinowych jest właściwie działający układ rozrządu, odpowiedzialny za proces dostarczania do komór spalania świeżych porcji ładunków (mieszanki paliwowo-powietrznej) i usuwania z nich spalin. Bardzo istotnym elementem tego układu jest pasek zębaty, służący do przenoszenia ruchu obrotowego z wału korbowego na wałek rozrządu. Tego typu rozwiązanie zastąpiło łańcuszek rozrządu stosowany we wcześniejszych konstrukcjach silników.

Zaletą paska jest mniejsza masa, umożliwiająca redukcję wirujących mas w silniku, a także stosunkowo łatwe dostarczenie napędu do wałków rozrządu oraz pozostałych podzespołów, stanowiących osprzęt silnika. Kolejną wartą wyróżnienia cechą konstrukcyjną silników z zastosowaniem paska rozrządu jest znacznie mniejsza pracochłonność przy wymianie w porównaniu z rozwiązaniami wykorzystującymi łańcuszek. Paski rozrządu charakteryzują się ponadto znaczną elastycznością, co umożliwia stosowanie małych promieni zagięcia przy ciasnej zabudowie elementów napędzanych i rolek pośrednich.
Wadą stosowania rozwiązania konstrukcyjnego silnika z wykorzystaniem paska rozrządu jest jego mniejsza trwałość w porównaniu z łańcuszkiem oraz konieczność wydłużenia silnika, wynikająca z większej szerokości paska.

Ewolucja paska rozrządu
Pierwsze paski rozrządu wytwarzane były z polichloroprenu. Były one niestety mało odporne na temperatury poniżej -30°C oraz powyżej 100°C. Wzmocnienie przeciw rozciąganiu w tych rozwiązaniach stanowiło włókna szklane o różnych średnicach, powlekane specjalnymi preparatami w celu uzyskania lepszej przyczepności i zachowania niezmiennej długości dla polepszenia synchronizacji pracy układu rozrządu.
Kolejne konstrukcje w miarę upływu lat miały wzmocnioną konstrukcję dzięki zastosowaniu włókien dodawanych do mieszanki. Umożliwiało to podwyższenie wytrzymałości (obciążalności) zębów. Z czasem, dzięki zastosowaniu polimerów, zwiększona została również odporność cieplna pasków.

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet