Przeguby homokinetyczne (cz. 2) – Możliwe przyczyny uszkodzeń

Żywotność przegubów homokinetycznych zależy przede wszystkim od warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany. Jeśli przegub został uszkodzony, to skutki mogą być bardzo poważne i w najlepszym wypadku będzie to utrata napędu. W najgorszym wypadku nastąpi blokada koła lub poluzowanie i zerwanie wałka napędowego (tzw. półosi). W takich sytuacjach uszkodzenia elementów sąsiadujących z przegubem, jak przekładnia, miska olejowa itd., nie należą do rzadkości.

Uszkodzenia przegubów homokinetycznych można rozpoznać po drganiach i hałasie podczas jazdy. Przy najdrobniejszych oznakach nieprawidłowości zaleca się oddanie pojazdu do kontroli w specjalistycznym warsztacie. 80% uszkodzeń przegubów homokinetycznych powstaje na skutek zmiany skoku roboczego półosi, 8% w wyniku montażu, a kolejne 8% – na skutek pęknięcia osłony elastycznej przegubu osi i utraty środka smarnego, a co za tym idzie, do zanieczyszczenia przegubu. Tylko w pozostałych 4% wszystkich awarii za przyczynę można uznać wstrząsy i normalne zużycie części.

Możliwe przyczyny uszkodzeń półosi i przegubów homokinetycznych
Skok roboczy półosi jest zdefiniowany konstrukcyjnie   w specyfikacji technicznej. Jeśli zmieni się on przez oddziaływania zewnętrzne, może dojść do poważnych uszkodzeń. Wymagany skok może ulec zmianie na skutek następujących czynników:
- uszkodzenie poduszek silnika i/lub przekładni,
- centrowanie silnika i przekładni,
- nieprawidłowości w zawieszeniu kół (uszkodzenie piast, zwrotnicy, przegubów, tłumika itd.).
[img_full]16769|Obciążenie wskutek zmiany skoku roboczego (z powodu zużycia poduszeka silnika i przekładni, błędnego centrowania silnika i przekładni).[/img_full]
1. Uszkodzenia przegubów stałych
W przypadku...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet