Powłoka fabryczna i renowacyjna

W poprzednim numerze „Nowoczesnego Warsztatu” omówiliśmy układ warstw oraz przebieg procesu fabrycznego lakierowania samochodów. W życiu prawie każdego auta nadchodzi jednak taki moment, że trzeba tę fabryczną powłokę odtworzyć: po wypadku, parkingowej stłuczce czy nawet w wyniku pojawiającej się po latach korozji.

Jakość wykonania może być bardzo różna – od powłok praktycznie w 100% odtwarzających fabryczny wygląd i trwałość lakieru aż do totalnego „partactwa”. W tym artykule zajmiemy się tylko tym pierwszym zagadnieniem, czyli naprawami wysokiej jakości. Odstępstwa od technologii, wszelkie „machlojki”, kombinacje, potanienia procesu naprawy – to już temat na osobny artykuł, a czasami nawet dla prokuratora. TVN Turbo w programie „Uwaga” regularnie pokazuje takie przypadki samochodów przerobionych z kupki złomu na całkowicie „bezwypadkowe”.

Zacznijmy od ochrony
Pierwszym etapem naprawy powypadkowej jest zazwyczaj odtworzenie ochrony antykorozyjnej blachy. Podstawą są tutaj dwa materiały: podkład epoksydowy lub podkład reaktywny. Ten pierwszy nakładamy zazwyczaj w warstwie grubości około 50-60 µm, co przy odpowiednio wysokiej jakości produktu zapewnia taką samą ochronę jak fabryczny podkład kataforetyczny. Alternatywą jest użycie podkładu reaktywnego (wash primera) – jego cieniutka warstwa o grubości około 10 µm zapewnia znakomitą przyczepność do gołego metalu oraz równie wysoką ochronę antykorozyjną. Niestety, nie można go bezpośrednio szpachlować ani lakierować, wymaga więc pokrycia dodatkowo jeszcze podkładem akrylowym, więc sumaryczna grubość powłoki antykorozyjnej jest podobna lub nawet większa niż uzyskiwana przy użyciu podkładu epoksydowego. Oczywiście, aplikacja warstwy antykorozyjnej jest niezbędna jedynie w przypadku elementów po naprawach blacharskich. Jeśli wymieniamy elementy karoserii na nowe, są one już fabrycznie pokryte podkładem. Wówczas technologia naprawy zaczyna się kilka kroków później.
Podstawową różnicą między technologią fabryczną a renowacyjną jest stosowanie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet