Targi nowych technologii CES 2016

Detroit Auto Show czy Las Vegas CES? Bywalcy obu imprez są pewni, że prymat wiodącego wydarzenia w branży motoryzacyjnej należy się targom technologii konsumenckich (w skrócie CES). Kolejny raz impreza okazała się poligonem dla innowatorów przełomowych technologii, które wyznaczają kierunki mobilności w XXI wieku.

Zmurszała kolebka amerykańskiej motoryzacji wypada blado w porównaniu z liczbą ponad 2300 wystawców i premierą blisko 1000 nowinek w Las Vegas (od 6 do 9 stycznia 2016) zwłaszcza, że sporo z nich stanowi kolejny krok w projektowaniu samochodów niewrażliwych na… deficyty kompetencji kierowców. To właśnie podczas CES koncern Toyota zapowiedział ambitny projekt redefinicji pojęcia samochód. Autonomię jazdy ma przenieść na poziom sztucznej inteligencji i robotyki grono wybitnych naukowców, których werbunek rozpoczęto jesienią zeszłego roku w ramach Instytutu Badawczego TRI Toyota. Prace równocześnie nad 30 modelami pojazdów łączy jedno – każdy ma być niewrażliwy na ryzyko kraksy! Kooperacja firm z Doliny Krzemowej z branżą automotive nabiera tempa. Do niedawna sojusz Google i Tesla, a od teraz kolejne: Microsoft i Volvo, Ford i Amazon.
Zupełnie inaczej było na Salonie NAIAS 2016 w Detroit, gdzie z rzadka premierze samochodów towarzyszyło akcentowanie wysiłków na rzecz systemów podnoszących bezpieczeństwo. Do chlubnych wyjątków wypada zaliczyć sportowego coupé Infiniti Q60. W nowym modelu zastosowano drugą generację systemu bezpośredniego kierowania adaptacyjnego Infiniti (DAS – Direct Adaptive Steering). Ten ma gwarantować jeszcze lepsze „czucie kierownicy” i pełniejszy feedback z drogi. Nie zmienia to faktu, że branża motoryzacyjna zdecydowanie lepiej obwieściła swe kompetencje w Las Vegas (np. koncern Audi już po raz szósty z rzędu). Grono wystawców to także zasłużeni dostawcy technologii, jak: 3M, Bosch, Continental, Delphi, Denso, ZF. O niektórych z nich piszemy w naszej krótkiej relacji.
[gallery] [/gallery]
AirTouch – wydaj polecenie gestem dłoni
Już rok temu BMW zaprezentowało na CES nowe sterowanie gestami funkcjami wyświetlacza w kokpicie. W międzyczasie technologia ta została udostępniona jako BMW Gesture Control w nowej serii BMW 7. Podczas CES 2016 prezentowano szybki rozwój połączeń między kierowcą, pojazdem i otoczeniem pod nazwą AirTouch. Pozwala on na intuicyjne sterowanie rozrywką, nawigacją i funkcjami komunikacyjnymi przy użyciu gestów wykonywanych otwartą dłonią. Dzięki AirTouch wyświetlacz umieszczony w pojeździe nie musi być używany jak ekran dotykowy, skoro czujniki rejestrują ruch dłoni na obszarze między konsolą centralną a lusterkiem wstecznym. Dzięki temu kierowcy lub pasażerowie mogą zmieniać treść dużego, panoramicznego wyświetlacza. Proste potwierdzenie wybiera odpowiedni element menu lub aktywuje ikonę. Zainstalowane w okolicy deski rozdzielczej czujniki reagują na ruchy ręki, umożliwiając trójwymiarowe sterowanie. Inteligentne menu AirTouch zmniejsza liczbę kroków koniecznych do dokonania wyboru (np. podczas aktywacji telefonu, system automatycznie wyświetla kontakty lub listę zaplanowanych telefonów w górnej części ekranu, dzięki czemu nawiązanie połączenia wymaga już tylko jednej dodatkowej czynności).

Inteligentny dom i takie też samochody
Dwa pozornie niepowiązane byty? Otóż nie. Ford we współpracy z Amazon dowodzi, że kierowcę warto obdarować inteligentnym concierge o imieniu Alex....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet