Awarie DKZ – ich przyczyny i diagnostyka

Dwumasowe koła zamachowe stają się coraz bardziej skomplikowane i jednocześnie w coraz większym stopniu to właśnie od nich zależy długotrwała i niezawodna praca innych elementów układu przeniesienia napędu, szczególnie skrzyni biegów.

Systematycznie zwiększający się stopień komplikacji DKZ oraz rosnące ich znaczenie ma niestety swoje konsekwencje – takie, że koła te wymagają odpowiedniej kultury technicznej użytkowania i utrzymania pojazdu, gdyż ich trwałość i bezawaryjna praca zależą od wielu czynników zazwyczaj niemających nic wspólnego z wadą technologiczną, konstrukcyjną czy materiałową. Główny problem leży w sposobie eksploatacji skomplikowanego urządzenia mechanicznego, jakim jest DKZ. Ponadto na żywotność koła istotny wpływ mają zespoły z nim współpracujące.

Niepokojące oznaki
Najczęściej zgłaszanymi przez użytkowników samochodów oznakami zużycia DKZ (zarówno przedwczesnego, jak i zgodnego z założeniami konstruktorów) są wcześniej niewystępujące drgania karoserii. Do popularnych symptomów nieprawidłowości w pracy dwumasowego koła zamachowego należą także: odgłos grzechotania dobiegający z okolic skrzyni biegów podczas pracy silnika na biegu jałowym, stuki pojawiające się podczas uruchamiania lub/i gaszenia silnika, przyśpieszania lub początku hamowania silnikiem. Uszkodzenie elementów tłumiąco-rozpraszających drgania może również w niektórych przypadkach powodować silną nierównomierność pracy jednostki napędowej na biegu jałowym, ewentualnie w trakcie przyśpieszania. Czasem dochodzi nawet do tego, że auto w określonym, wąskim przedziale prędkości obrotowej silnika po prostu nie chce przyspieszać. Dodajmy jeszcze, że przy dużym luzie na łożysku DKZ słyszalne zwykle bywa wyraźne grzechotanie płynące z okolic sprzęgła, szczególnie tuż po jego załączaniu.

Technika jazdy
Gdy już wiadomo, jakie są objawy wskazujące na niesprawność DKZ, wypada powiedzieć, co sprzyja przedwczesnemu pojawieniu się tych symptomów. I tak niewłaściwa technika jazdy, konkretnie zaś jazda z małą prędkością na wysokim biegu (tzw. jazda z dławieniem silnika) oraz jazda o charakterze sportowym (tzn. z gwałtownym puszczaniem sprzęgła), prowadzi do przeciążenia dynamicznego sprężyn łukowych skutkującego trwałym ich odkształceniem (skróceniem) lub nawet pęknięciem zmęczeniowym. W konsekwencji powoduje to nieprawidłowe rozpraszanie i tłumienie drgań.
Z kolei przeciążanie pojazdu czy holowanie przyczep o masie przekraczającej przewidzianą dla danego samochodu oznacza wprowadzenie momentu oporów ruchu znacznie przekraczającego założony przez konstruktorów układu napędowego moment obrotowy. To zaś również kończy się często trwałym odkształceniem lub pęknięciem sprężyn i w efekcie nieprawidłowym rozpraszaniem oraz tłumieniem drgań skrętnych.

Kondycja silnika
Wielce prawdopodobne jest także, że zbliżonego typu uszkodzenie sprężyn (łukowych lub cylindrycznych) nastąpi, gdy kondycja silnika budzi, mówiąc najogólniej, zastrzeżenia. Chodzi tu w pierwszym rzędzie o nadmierną nierównomierność biegu, czyli duże (ponadnormatywne) drgania skrętne wynikające z nierównomiernego ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach, problemów z układem paliwowym, zapłonowym itp. Także o drgania występujące jedynie w fazie rozgrzewania silnika wysokoprężnego spowodowane najczęściej uszkodzeniem świec żarowych lub układu sterującego ich załączeniem.
Zauważyć ponadto należy, że silniki, które mają problemy z układem zasilania bądź mają słabe ciśnienie sprężania, wymagają zazwyczaj długotrwałego rozruchu, zanim zaczną pracować. Dla DKZ oznacza to długą pracę przy prędkościach obrotowych niższych od prędkości biegu jałowego, czyli w zakresie dużych drgań skrętnych, które powodują przyspieszone zmęczenie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet