Panewki łożysk ślizgowych

W konstrukcjach samochodowych silników spalinowych ze względu na znaczne wartości obciążeń występujących w miejscach podparcia i zarazem obrotu wału korbowego w korpusie silnika oraz obrotu czopów w łbach korbowodów stosowane są łożyska ślizgowe.

W skład łożyska ślizgowego wchodzą dwie półpanewki. Wykonane są one z miękkiej stali (ze względów ekonomicznych), których powierzchnia współpracy pokryta jest specjalnymi stopami łożyskowymi, gwarantującymi uzyskanie odpowiednich własności:
- małego współczynnika tarcia;
- znacznej wytrzymałości na naciski powierzchniowe o wysokich wartościach;
- dobrego odprowadzania ciepła;
- zdolności wytwarzania i utrzymywania filmu olejowego;
- odporności na korozję wywołaną składnikami oleju smarującego;
- możliwości stosowania małych luzów.

Panewki łożysk ślizgowych ze względu na budowę dzielą się w zależności od wielkości stosunku grubości ścianki panewki (g) do jej średnicy (d) na grubościenne i cienkościenne.
Panewki grubościenne, tzw. sztywne (o stosunku wymiarów g = 0,12 – 0,06d), stosowane były w starszych konstrukcjach silników. Wytwarzane były z rury grubościennej i po obróbce wylewane stopem łożyskowym. Obie panewki tego typu obrabiane są wspólnie, tworząc tym samym nierozłączną parę. Obróbka średnicy wewnętrznej realizowana jest po ich zamontowaniu w gnieździe korbowodu lub w kadłubie silnika. Tego typu panewki łożysk głównych miały rowki obwodowe rozprowadzające olej po całym obwodzie panewek. Grubościenne panewki korbowodowe nie mają żadnych obwodowych rowków rozprowadzających olej.
Panewki cienkościenne, tzw. wiotkie (o stosunku wymiarów g = 0,02 – 0,04d), to panewki, w których dokładność kształtu otworu wewnętrznego zależna jest od dokładności kształtu gniazda ich osadzenia, ponieważ cienka, sprężysta ścianka nie jest...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet