Róbmy notatki! Zapisujmy, analizujmy, trzymajmy pod ręką

Aby naprawić samochód, potrzebna jest coraz większa wiedza, ogólne wiadomości, a także konkretne wskazówki odnośnie naprawy konkretnych uszkodzeń. Idąc na skróty, nie rozpracowując wszystkich „zjawisk” przy danej usterce, dążąc jedynie do szybkiego jej usunięcia, możemy niejako „minąć się” z nauką.

Pod słowem nauka rozumiemy opanowanie całego materiału dotyczącego konkretnego przypadku. Ale to nie wszystko – musimy sobie również wszystko uporządkować, zapisując w odpowiednim miejscu. Tyle rozważań teoretycznych, a teraz rozpatrzmy kilka przypadków.
Volvo V40 sprzed kilkunastu lat cierpi na pewną dolegliwość, która polega na tym, że często nie wszystkie światła włączają się prawidłowo. Jeżdżąc setki, a nawet tysiące godzin z włączonymi światłami mijania, powodujemy wyeksploatowanie całej drogi prądowej od przełącznika do żarówek. Po drodze mamy zamontowany moduł komfortu, odpowiedzialny między innymi za sterowanie wycieraczkami i właśnie światłami. Ostatnimi elementami przekazującymi prąd żarówkom są przekaźniki. Najczęstsze usterki to właśnie wypalone styki w przekaźnikach i wybite połączenia lutowane w miejscu łączenia wtyczki z płytką drukowaną.
W momencie przyjazdu takiego samochodu do warsztatu jesteśmy zadowoleni, że usterkę znamy i szybko naprawimy samochód. Na początku ustalamy, których świateł nie ma i wtedy zaczynamy szukać usterki w elektronicznym module. Zaczynamy sobie przypominać, który przekaźnik jest od których świateł. Oczywiście nie będąc do końca pewnym, sprawdzamy wszystko od początku. Czyż nie szybciej byłoby wyciągnąć notatki z narysowanym schematem i opisanymi elementami? Naprawa byłaby o wiele sprawniejsza. Wydaje się nam, że wydrukowanie schematu lub narysowanie go na kartce to marnowanie czasu. O wiele więcej marnujemy go jednak, szukając za każdym razem wszystkiego od nowa. A dodatkowa sprawa, to że przekaźnik może być w porządku, a uszkodzeniu ulega mały tranzystor SMD w obudowie SOT 23 sterujący przekaźnikiem....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet