Artykuły » 10/2015 » Części » Pompy paliwa

Pompy paliwa

Poprawna praca układu zasilania paliwem uzależniona jest w pełni od właściwego działania pompy paliwa. W przypadku niewłaściwych parametrów pracy pompy paliwa, zwłaszcza ciśnienia, zakłócony zostaje wymagany proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym i praca silnika.

Zadaniem pompy paliwa jest bowiem zapewnienie ciągłości doprowadzania paliwa do wtryskiwaczy we wszystkich warunkach eksploatacyjnych pojazdu. Objawami nieprawidłowej pracy lub uszkodzenia pompy paliwa są: spadek mocy przy wzroście obciążenia silnia lub przerwanie pracy silnika oraz brak możliwości ponownego uruchomienia. Podstawowymi parametrami pracy pompy paliwa są: wydatek oraz ciśnienie tłoczenia.
W konstrukcjach współczesnych pojazdów samochodowych i zastosowanych w nich silnikach benzynowych stosowane są różne rozwiązania techniczne pomp oraz ich usytuowanie. Ze względu na pełnione w układzie paliwowym funkcje stosowane są pompy wstępne oraz główne pompy zasilające. Stosowane są więc w poszczególnych układach paliwowych następujące konfiguracje:
- jednostopniowa pompa paliwa – umiejscowiona w przewodzie zasilania lub w zbiorniku paliwa,
- dwustopniowa pompa paliwa – umieszczona na przewodzie zasilania lub w zbiorniku,
- dwie pompy jednostopniowe (wstępna i główna), usytuowane szeregowo (pompa wstępna na przewodzie zasilania lub w zbiorniku, a pompa główna w pobliżu wtryskiwaczy paliwa).

Konstrukcja pompy jednostopniowej wykorzystuje jeden mechanizm pompujący. Rozwiązanie pompy dwustopniowej to dwa, zwykle różne mechanizmy pompujące. Pompa jednostopniowa umieszczona jest zwykle na przewodzie paliwowym poza zbiornikiem paliwa lub zabudowana jest wewnątrz zbiornika. Usytuowanie poza zbiornikiem jest korzystniejsze w przypadku konieczności wymiany pompy. Wadą tego rozwiązania jest konieczność stosowania filtra wstępnego, zabudowanego w zbiorniku. W praktyce był on stosunkowo rzadko sprawdzany, w związku z czym dochodziło do powstawania zjawiska kawitacji na wirniku pompy i jego dość szybkiego uszkodzenia.
Drugim rozwiązaniem przy zastosowaniu jednostopniowej pompy paliwa jest umieszczenie jej wewnątrz zbiornika. To rozwiązanie zapewnia lepszą ochronę mechanizmu pompy.
Przy konstrukcji układu paliwowego z wykorzystaniem dwóch pomp paliwa połączonych szeregowo stosowane jest zwykle rozwiązanie polegające na umieszczeniu jednej z nich na zewnątrz zbiornika, a drugiej wewnątrz. Pompa wewnętrzna pełni w tym rozwiązaniu funkcję pomocniczą (o małym ciśnieniu tłoczenia), mającą na celu podawanie paliwa do obwodu ssącego pompy głównej.
Innym stosowanym w konstrukcjach układów paliwowych rozwiązaniem jest pompa...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet