Coraz mniej wykwalifikowanych lakierników, coraz więcej produktów na rynku?

Ekspertom branży lakierniczej zadaliśmy kilka pytań, na które odpowiedzi dają ciekawy obraz współczesnego rynku.

1. Mówi się, że coraz trudniej jest o dobrych lakierników, że istnieje deficyt wysoko wykwalifikowanych lakierników. Z czego to wynika i czy Państwo – jako producenci/dystrybutorzy wyrobów na rynek lakierniczy – są w stanie temu w jakiś sposób zaradzić?
2. Praktycznie nie ma tygodnia, w którym na nasze skrzynki mailowe nie wpadałyby kolejne doniesienia z branży lakiernictwa samochodowego. Czy rynek ten rzeczywiście rozwija się w tak dużym tempie? Co konkretnie się zmienia?
3. Pozostając przy innowacjach, bardzo intensywnie promowane są ostatnio produkty przyspieszające pracę w lakierni, skracające czas schnięcia itp. Jakie kolejne rozwiązania będą „na topie” w najbliższym czasie?

Zebrał: Krzysztof Dulny

Anna Adamska, Office Sales & Marketing Manager Central Europe, Akzo Nobel Car Refinishes Polska
1. Trudności ze znalezieniem dobrego pracownika nasi klienci sygnalizują nam już od kilku lat. Wynika to przede wszystkim z realiów kształcenia w zawodzie lakiernika. Niewystarczająca ilość zajęć praktycznych, niedofinansowanie oświaty skutkujące brakiem wielu nowoczesnych urządzeń i narzędzi koniecznych do nauki w tym zawodzie powodują, że mimo dużego nieraz zaangażowania nauczycieli uczniowie kończą szkołę zawodową, nie mając należytego przygotowania do pracy w lakierni. Chcąc zmienić tę sytuację, firma AkzoNobel w 2011 roku rozpoczęła projekt „Dobry start – chwyć kolory jutra”, skierowany do uczniów i nauczycieli szkół technicznych i zawodowych o profilu samochodowym. Projekt ma na celu zwiększenie poziomu fachowej wiedzy lakierniczej i umiejętności praktycznych uczniów przygotowujących się do pracy w zawodzie lakiernika. Uczestnicy programu realizują kurs opracowany przez specjalistów AkzoNobel, obejmujący m.in. takie zagadnienia, jak: przygotowanie powierzchni do lakierowania, aplikacja lakierów dwu- i trzywarstwowych, dobarwianie kolorów, naprawy miejscowe oraz wady lakiernicze. Zajęcia odbywają się na terenie szkoły oraz w Centrum Szkoleniowym AkzoNobel w Pruszkowie. W ostatnich latach projekt realizowany jest w Zespole Szkół Samochodowych i Licealnych nr 3 w Warszawie. Dodatkowym wsparciem dla tej szkoły jest dofinansowanie, przy udziale firmy 3M, niezbędnego sprzętu do praktycznej nauki zawodu. Duże zaangażowanie dyrekcji szkoły, nauczycieli oraz samych uczniów skłoniło również AkzoNobel do zorganizowania dodatkowego konkursu, w którym uczniowie trzeciej klasy ZSSiL nr 3 walczyli o tytuł Top Gun Junior – najlepszego lakiernika młodego pokolenia. Finał konkursu miał miejsce 12 czerwca br., jego uczestnicy oraz przede wszystkim zwycięzca – Wojciech Zientak, otrzymali atrakcyjne nagrody i nabyli cenne doświadczenie, które z pewnością zaowocuje w przyszłości. Partnerami konkursu były firmy 3M oraz SATA.
2. Rynek produktów lakierniczych rzeczywiście zmienia się w zawrotnym tempie. Zmiany te wymuszają przede wszystkim coraz bardziej świadomi i wymagający klienci serwisów blacharsko-lakierniczych żądający „niewidocznej” naprawy wykonanej w krótkim czasie. Ponadto rosnące koszty pracy oraz mediów powodują poszukiwanie coraz bardziej efektywnych procesów i produktów pozwalających te koszty obniżać, zwiększając jednocześnie rentowność serwisu blacharsko-lakierniczego. Stąd nowoczesne produkty lakiernicze muszą godzić ze sobą te dwie pozorne sprzeczności – z jednej strony zapewnić wykonanie naprawy w jak najkrótszym czasie, z drugiej zadbać o jej wysoką jakość, wymaganą przez klientów. Produkty marek premium AkzoNobel: Sikkens i Lesonal, doskonale sobie radzą z tym zadaniem.
3. Przede wszystkim produkty umożliwiające serwisom elastyczność i swobodne dobieranie parametrów procesu w zależności od potrzeb. Doskonałym przykładem tego rodzaju produktu jest lakier bezbarwny Sikkens Autoclear 2.0, który umożliwia warsztatom blacharsko-lakierniczym szybkie suszenie w temp. 40°C i 60°C. Ponadto pozwala na dodatkowe skrócenie czasu suszenia poprzez użycie rozcieńczalnika Fast, co oznacza większą wydajność pracy i niższe zużycie energii. Suszenie w niższej temperaturze lub z użyciem rozcieńczalnika Fast nie wpływa na jakość powłoki ani jej wygląd końcowy. Przyszłość należy również do produktów wykorzystujących technologię UV, które skracają czas procesu, pozwalają zmniejszyć koszty związane z użyciem kabiny oraz zużycie materiału i dodatkowo charakteryzują się niską emisją rozpuszczalników.

Tomasz Gołda, Dyrektor Działu Zarządzania Produktem APP
1. Deficyt wykwalifikowanych lakierników jest odczuwalny w wielu regionach Polski. To szersze zjawisko, którego jedną z przyczyn jest kryzys w szkolnictwie zawodowym w Polsce. Skala tego zjawiska wymaga współdziałania wielu stron społecznych. Przykładem takiego działania może być nasze porozumienie z samorządem lokalnym i firmą Volkswagen zmierzające do powstania klasy lakierniczej i programu nauczania dla jednej z wrzesińskich szkół. W związku z budową fabryki Volkswagena we Wrześni taka klasa ma duże uzasadnienie ekonomiczne, kształcący się w niej uczniowie będą przygotowywani do pracy przy użyciu nowoczesnych narzędzi i technologii lakierniczych. Cieszymy się i chętnie angażujemy w projekty mające na celu poprawę jakości i dostęp do kształcenia specjalistycznego.
Równolegle od lat wdrażamy swój system szkoleń zawodowych i wsparcia szkoleniowego dla klientów. W Centrum Szkoleniowym APP we Wrześni organizujemy kompleksowe szkolenia na różnych poziomach kompetencji. W tych działaniach naszym partnerem są instytucje rynku pracy, które wspieramy w przekwalifikowywaniu pracowników do potrzeb branży automotive. Uczymy: pomocników lakierników i lakierników, jak również blacharzy, osoby wykonujące naprawy smart oraz zajmujące się profesjonalnym autodetailingiem. Staramy się dobrać szkolenia do potrzeb i oczekiwań odbiorcy, kładziemy duży nacisk na wiedzę praktyczną. W APP mamy techników-specjalistów od każdej z oferowanych przez nas grup produktowych, dzięki temu możemy oferować naszym klientom wsparcie techniczno- -szkoleniowe bezpośrednio w jego warsztacie pracy.
2. Nie przypadkiem branża automotive jest jednym z najsilniej i najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Dla nas oznaką tempa zachodzących zmian jest ilość produktów w ofercie APP –  dziś to ponad 3000 produktów i co roku przybywa kilkadziesiąt nowych indeksów. Wprowadzamy je, bo mamy świadomość, że klienci wymagają od nas produktów o najwyższych parametrach jakościowych, jeszcze bardziej wydajnych i skracających czas pracy. Dobrym przykładem jest rosnąca popularność napraw SPOT, które umożliwiają realizację naprawy w ciągu kilku godzin (to opłaca się wszystkim stronom w procesie realizacji szkody), dlatego tak istotne jest posiadanie w ofercie odpowiednich produktów i urządzeń umożliwiających przeprowadzenie takiej naprawy.
3. Popularne będą te produkty, które wpisują się w zasadę „naprawiaj lepiej i szybciej”. Takim narzędziem jest spoter kompaktowy – niewielkie urządzenie, które umożliwia naprawę elementów bez konieczności demontażu tapicerki, znacznie przyspieszając tym samym czas pracy w porównaniu do klasycznej naprawy blacharskiej.
Dużym wzięciem będą cieszyć się produkty dostosowane do wymogów nowych technologii. Trzeba pamiętać o permanentnej rewolucji w produkcji samochodów, które obecnie są zdecydowanie lżejsze, wytworzone ze stali borowej, aluminium, z użyciem większej ilości tworzyw sztucznych. Naprawa takich aut wymaga stosowania produktów o zupełnie innej charakterystyce technicznej.

Piotr Muszkieta, Wiceprezes Zarządu, Multichem Sp. z o.o.
1. Problem, o którym mowa, jest zauważalny dla nas na dwóch...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet