Najczęstsze uszkodzenia wtryskiwaczy Common Rail

Ciśnienie paliwa we współczesnych układach Common Rail przewyższa ok. 10-krotnie ciśnienie układów z lat 80./90. Dzięki temu systemy te charakteryzują się mniejszym spalaniem, równiejszą pracą silnika i mniejszym hałasem. Wydzielają mniej ciepła, emitują mniej spalin, posiadają również lepsze parametry użytkowe.

Wewnątrz najmniejszych kanałów paliwowych układów Common Rail o wymiarach rzędu dziesiątych mm przepływa paliwo o ciśnieniu 1350-1800 barów (w najnowszych układach CR 2300-2500 barów). Wysokie ciśnienie w połączeniu z nawet najdrobniejszymi zanieczyszczeniami, widocznymi niekiedy tylko pod mikroskopem, jak również słabą jakością paliwa sprawia, że układy Common Rail ulegają poważnym usterkom.
Jednym z przykładów niewłaściwego użytkowania systemów Common Rail jest stosowanie tzw. suchych olejów (np. olej opałowy) lub dodawanie benzyny do oleju napędowego (najczęściej w okresach zimowych). Olej opałowy jest cięższy od napędowego, zawiera szereg substancji smolistych, żywic i laków, których produkty spalania z czasem są w stanie zapchać układ wydechowy i zakleić silnik. Te właściwości wraz z niską liczbą cetanową dyskwalifikują to paliwo jako paliwo silnikowe. W obecnych systemach wysokiego ciśnienia stosowanie innego paliwa niż olej napędowy jest niewskazane. Niższa lepkość niewłaściwych paliw powoduje szybsze zużywanie się komponentów. Najlepiej widać to na elementach wykonawczych – wtryskiwaczach.
Przedstawiamy najczęstsze zużycia elementów wtryskiwaczy wynikające z używania słabej jakości paliwa, które poza zasilaniem układu spełnia dodatkową funkcję – chłodzi i smaruje współpracujące elementy.
[gallery] [/gallery]
Zużycie gniazda zaworka (fot. 1, 2, 3, 4) – na skutek zanieczyszczeń stałych w paliwie (najczęściej opiłków). Skutek: nieszczelność wtryskiwacza, przelewanie nadmiarem, błędy ciśnienia w szynie Rail, nierówna praca, brak możliwości uruchomienia silnika.
[gallery] [/gallery]
Zużycie trzpienia zaworka (zmatowienie powierzchni) (fot. 5, 6, 7, 8) – na skutek niedostatecznego...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet