Genewski salon (2) – na sportowo

Genewski salon samochodowy obfitował w tym roku w wiele nowości z segmentu samochodów sportowych. Sprzedaż tych pojazdów ma niewielki ilościowy udział w całym europejskim rynku samochodów osobowych, ale każdy taki model dodaje producentowi prestiżu.

Przykładami są takie marki, jak Alfa Romeo, Audi, Ford, Honda czy Mazda. Jest też szereg niewielkich firm oferujących wyłącznie takie pojazdy, które pod względem technicznym niewiele odbiegają od wyścigowych bolidów. Do tego artykułu wybrałem tylko samochody dysponujące mocą maksymalną nie mniejszą niż 300 KM, zatem nie znajdą się tu bardziej dostępne modele, jak piękne roadstery Alfa Romeo 4C Spider i Mazda MX-5. Listę mocniejszych nowości otwierają dwa modele „hot hatch”, powstałe na bazie Hondy Civic i Forda Focusa. Ostatnie miejsce w tym zestawieniu zajmuje aktualny rekordzista pochodzący ze Szwecji i mający „pod prawą nogą” 1500 KM.

Type R z doładowaniem
Nowa Honda Civic Type R otrzymała po raz pierwszy w swej historii turbodoładowaną jednostkę napędową. Ten czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,0 dm3 dysponuje, według danych fabrycznych, mocą maksymalną 228 kW (310 KM), uzyskiwaną przy 6500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm i jest dostępny już od 2500 obr./min. Napęd kierowany jest tylko na koła przednie. Seryjnie stosowane jest ogumienie o wymiarach 235/35 R 19. Wiele uwagi poświęcono aerodynamice, aby przy dużych prędkościach zapewnić stabilność ruchu. Widocznymi efektami tych starań są rozbudowane spoilery z przodu i z tyłu nadwozia. Parametry silnika umożliwiają pojazdowi osiąganie prędkości 270 km/h, a rozpędzenie go do „setki” zajmuje jedynie 5,7 sekundy.
[gallery] [/gallery]
Konkurent spod znaku Forda
Nieco większą moc ma silnik konkurenta, czyli Forda Focusa RS. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,3 dm3, wyposażona w turbosprężarkę, pochodzi z Mustanga i po pewnych modyfikacjach rozwija obecnie moc ponad 235 kW (320 KM). Prace nad tym modelem nadal trwają, więc nie podano jeszcze wielu szczegółów ani ostatecznych osiągów.
Istotną różnicą w stosunku do poprzednika jest zastosowanie napędu obu osi. Jest to nowatorskie rozwiązanie umożliwiające różnicowanie siły...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet