Nie boksuj się z boxerem

Subaru to marka kultowa, znana i lubiana, wydaje się więc, że nikomu nie musimy jej przedstawiać. Auta tej marki w zdecydowanej większości modeli wyposażone są w silniki typu boxer.

W układzie tym tłoki skierowane są parami przeciwsobnie, zaś wał korbowy znajduje się dokładnie w centrum tego układu. Z tego, że każda para tłoków silnika przeciwsobnego zawsze wykonuje ruchy w przeciwnych kierunkach, wynika, że siły bezwładności takiej pary tłoków samoistnie się równoważą, a zatem układ korbowo- -tłokowy przekazuje na zewnątrz znacznie mniej drgań, niż ma to miejsce w silnikach o innym układzie cylindrów. Silnik w układzie boxer pracuje z wyjątkowo małymi oporami wewnętrznymi w każdym zakresie obrotów wału korbowego i nie wymaga stosowania dodatkowych mas wyważających. Ważną zaletą silnika przeciwsobnego są jego małe wymiary, a zwarta konstrukcja pozwala na skuteczne zastosowanie aluminium do budowy jego kadłuba. W efekcie jednostka jest sztywna i lekka, co pozwala na obniżenie środka ciężkości, dzięki czemu auto pozostaje idealnie wyważone.
Dziś zmierzymy się z wymianą rozrządu w tej specyficznej konstrukcji. Nietrudno przy tak skomplikowanym układzie o błędy w montażu, z pozoru prozaiczne, ale skutkujące poważnymi awariami...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet