Sprzęgła samonastawne S.A.T. Valeo

Każdy pojazd samochodowy napędzany jednostką spalinową musi posiadać sprzęgło umożliwiające okresowe rozłączanie napędu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.

Jeśli auto wyposażone jest w manualną skrzynię, to najczęściej jest to jednotarczowe sprzęgło suche. Składa się ono z tarczy z okładzinami ciernymi, tarczy dociskowej oraz układu rozłączającego. W tarczy dociskowej (zwanej popularnie dociskiem) zabudowany jest układ sprężysty, umożliwiający jej dociśnięcie do koła zamachowego i przeniesienie momentu obrotowego. Obecnie jako element docisku stosuje się najczęściej tzw. sprężynę talerzową („słoneczko”). Do jej rozpowszechnienia przyczyniła się specyficzna charakterystyka. Siła potrzebna do odkształcenia takiej sprężyny początkowo narasta, by później wyraźnie zmaleć. W porównaniu ze stosowanymi wcześniej sprężynami śrubowym pozwoliło to znacznie zredukować siłę nacisku na pedał sprzęgła, a tym samym zwiększyć komfort. Maksymalny moment obrotowy, jaki może przenieść dane sprzęgło, zależy od średnicy sprzęgła i siły tarcia. Ta z kolei wywoływana jest poprzez sprężynę talerzową oraz jest zależna od współczynnika tarcia między powierzchniami ciernymi: powierzchnią koła zamachowego, okładzinami tarczy...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet