Rozwój sprzęgieł ciernych

Sprzęgło przeszło ogromny rozwój techniczny przez cały okres rozwoju motoryzacji. Podczas gdy elektryczne i parowe napędy nie wymagały sprzęgła, ze względu na ich praktycznie idealny transfer momentu obrotowego, pojawienie się silników spalinowych, w których skuteczna moc jest przekazywana jedynie w pewnym zakresie momentu obrotowego, wymusiło konstrukcję elementu pozwalającego na załączenie i rozłączenie silnika ze skrzynią biegów.

[gallery] [/gallery]
Pierwsze sprzęgła do pojazdów samochodowych używały skórzanych pasów transmisyjnych. Pas naprężony był na kołach pasowych, przenosił moment obrotowy z koła pasowego silnika na koła napędowe. Wystarczyło go poluzować, wówczas ślizgał się, a napęd był rozłączony. Ponieważ takie rozwiązanie zużywało pasy bardzo szybko, konstruktorzy wpadli na dużo lepsze rozwiązanie.

Sprzęgło cierne
Bazując na zasadzie sprzęgła ciernego, rozwinięto różne typy sprzęgieł.
Sprzęgło załączane, jako tarcza umiejscowiona na końcu wału korbowego zbliżająca się do drugiej tarczy przymocowanej na stałe do wału korbowego. W trakcie styku tych tarcz generowane było tarcie pomiędzy nimi, tarcza odbiorcza zaczynała się kręcić, napędzana przez tę drugą. W miarę jak siła nacisku tarcz na siebie rosła, tarcza napędzająca napędzała tarczę odbiorczą z większą skutecznością, aż obie kręciły się z tą samą prędkością.
Niektóre samochody używały tzw. sprzęgieł wielotarczowych....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet