Akumulator w instalacji elektrycznej pojazdu

Akumulator to magazyn energii elektrycznej, którą otrzymuje z instalacji elektrycznej (dzięki alternatorowi), a następnie przekazuje dalej powiązanym z nim odbiornikom energii elektrycznej (np. rozrusznik, centralny zamek, ogrzewanie szyb oraz lusterek itp.). Można stwierdzić, że połączenie akumulatora, rozrusznika i alternatora to swoista symbioza elektryczna, która wymusza montaż w instalacji elektrycznej specyfikacyjnie odpowiednich i wzajemnie pasujących do siebie elementów.

Kiedy zachodzi konieczność wymiany akumulatora, należy skorzystać przede wszystkim z katalogu przyporządkowania, który dokładnie określa, jaki akumulator powinien być zamontowany w pojeździe, ponieważ tylko wtedy jest gwarancja, że akumulator będzie odpowiednio pracował z alternatorem i rozrusznikiem danego pojazdu, zapewniając tym samym bezawaryjną pracę całego układu elektrycznego i wszystkich jego urządzeń pokładowych. Wiedza zawarta w katalogach to wypadkowa wieku pojazdu, pojemności i mocy silnika, ilości odbiorników energii elektrycznych w stosunku do poszczególnych modeli dostępnych akumulatorów. Na etykiecie każdego akumulatora znajdują się informacje pozwalające dodatkowo na szybką identyfikację każdego z modelu celem upewnienia się, że zostanie zamontowany właściwy element w instalacji elektrycznej pojazdu.
Po pierwsze, napięcie akumulatora, które wyrażone jest w voltach [V]. Na rynku najczęściej spotykamy akumulatory 12 V z przeznaczeniem do większości pojazdów osobowych i motocykli oraz 6 V z przeznaczeniem do starszych ciągników rolniczych, motocykli i pojazdów zabytkowych.
Po drugie, prąd rozruchu, który wyrażony jest w amperach [A], zwany również prądem pobierczym zimna – jest to ilość energii, jaką jest w stanie dostarczyć akumulator. Należy zawsze zwracać uwagę, według jakiej normy mierzony jest prąd rozruchu. Najczęściej stosowaną normą jest norma europejska EN, która definiuje, że napięcie akumulatora przy temperaturze -18oC powinno wskazywać 7,5 V przy rozładowywaniu przez 30 sekund oraz napięcie 6 V przy rozładowywaniu przez 180 sekund.
Na rynku wtórnym lub na akumulatorze fabrycznym znajdującym się w pojeździe można również spotkać prąd rozruchu określony według innych norm (np. amerykańskie SAE, niemieckie DIN, japońskie JIS). Podawane parametry rozruchowe mierzone różnymi...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet