Niebezpieczne modyfikacje

Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że im nowocześniejsza zastosowana technologia (np. lampy ksenonowe, LED), tym bardziej skuteczne, jaśniejsze i trwalsze będzie światło wytwarzane przez reflektory. Ma to wpływ nie tylko na komfort jazdy, lecz także na bezpieczeństwo. Mimo to, wybierając nowy lub używany samochód, spora część osób „zapomina” zwrócić na to uwagę lub chce uniknąć dodatkowych kosztów. Skutkiem może być niezadowolenie z zasięgu reflektorów.

Część użytkowników samochodów wyposażonych w tradycyjne, halogenowe żarówki decyduje się więc na samodzielną „poprawę” oświetlenia, najczęściej bez wymiany reflektora. Popularne są na przykład wkłady z jarznikami ksenonowymi wstawiane w miejsce żarówek H4 czy H7. To bardzo niebezpieczne, gdyż lampa ksenonowa zamontowana w miejscu żarówki H4 (a także H7) oślepia innych użytkowników drogi i niszczy reflektor. Łuk w palniku ksenonowym jest w zupełnie innym miejscu niż skrętka żarówki, a zatem rozsył światła z takiego reflektora będzie nieprawidłowy. Może to doprowadzić do sytuacji, kiedy, mimo iż przed samym pojazdem światła jest o wiele więcej, to zdecydowanie później można dostrzec pojawiające się przeszkody. Wynika to z faktu, że duża ilość światła blisko pojazdu powoduje zwężenie źrenicy oka i słabiej widzimy na odległość. „Modernizacja” może nawet doprowadzić do wypadku – przecież oślepiony kierowca auta z przeciwka może wykonać niespodziewany manewr, doprowadzając do kolizji. Ponadto taka zmiana doprowadzi niemal na pewno, ze względu na wysoką temperaturę – o wiele wyższą niż...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet