Motocyklowe sprzęgło „mokre” – wady i zalety

Motocyklowe jednostki napędowe mogą być wyposażane w sprzęgła suche lub mokre, czyli pracujące w kąpieli olejowej. Dlaczego większość producentów montuje sprzęgła mokre w motocyklach przeznaczonych dla przeciętnego użytkownika? Jakie są wady i zalety takiego sprzęgła i do czego właściwie służy sprzęgło w motocyklu?

Sprzęgło służy do płynnego łączenia i rozłączania silnika z mechanizmami przeniesienia napędu. Umożliwia ruszanie, zmianę biegów, zatrzymanie i bardzo powolną jazdę z wykorzystaniem poślizgu tarcz sprzęgłowych.
Sprzęgło motocyklowe umieszczone jest zazwyczaj na wałku głównym skrzyni biegów lub na czopie wału korbowego, a niekiedy na oddzielnym wałku sprzęgłowym. Sporadycznie sprzęgło występuje przy tylnym kole motocykla i odłącza napęd przenoszony ze skrzyni biegów. Takie rozwiązanie stosowane było w niektórych jednośladach marki „Puch”. Większość motocykli ma cierne, tarczowe sprzęgła mechaniczne, sterowane ręcznie lub półautomatycznie. Cierne sprzęgła wielotarczowe mogą pracować na sucho lub w kąpieli olejowej. Większość współczesnych motocykli ma sprzęgła wielotarczowe, pracujące w kąpieli olejowej. Ten typ sprzęgła stał się popularny dzięki temu, że w pewnym stopniu koryguje błędy kierowcy.
[gallery] [/gallery]
Mechanizm wyłączający sprzęgło to zazwyczaj dźwignia, przekładnia ślimakowa lub zębata. Sprzęgło jest włączone, gdy tarcze cierne (w sprzęgłach jednotarczowych pojedyncza tarcza cierna) ściśnięte są między tarczami dociskowymi i napęd jest przekazywany. Ściśnięcie tarcz powoduje jedna lub kilka sprężyn wchodzących w skład sprzęgła....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet