Hybrydowe układy napędowe – ze szkoleń trenerów firmy Bosch

Pomijając pytanie o przyszłość pojazdów hybrydowych, już dziś warto zadać sobie inne – co stoi na przeszkodzie, aby to właśnie mój warsztat stał się wyspecjalizowanym punktem na mapie specjalistów od diagnozowania i napraw tego typu systemów? Nie inna jest też intencja szkoleń warszawskiego ośrodka Bosch, którego trenerzy koncentrują się na pracach serwisowych hybrydowych modeli koncernu Toyota.

Koncepcja pojazdu z silnikiem elektrycznym lub hybrydowym (elektryczno-spalinowym) nie jest nowym rozwiązaniem. Pierwsze pojazdy elektryczne zadebiutowały już pod koniec XIX wieku. Lata dwudzieste ubiegłego wieku zahamowały rozwój napędów elektrycznych, a najpoważniejszą barierą dla ich upowszechnienia okazał się wysoki koszt uzyskania energii elektrycznej i znaczna masa akumulatorów, która ograniczała zasięg takiego pojazdu. Do koncepcji powrócono pod koniec XX wieku, dużo większy potencjał upatrując jednak w doskonaleniu napędów hybrydowych.
Hybrydowe pojazdy (ang. hybrid vehicle) to koncepcja dwóch współpracujących ze sobą napędów – silnika spalinowego i elektrycznego. W pojazdach z klasycznym napędem znaczna ilość energii jest tracona podczas hamowania. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część tej energii zgromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Najpoważniejszą bowiem zaletą hybryd jest wykorzystanie zasady synergii (efekt wspólnego działania jest większy niż suma poszczególnych napędów), przy czym wybór trybów pracy odbywa się automatycznie.
Technologia ta stanowi remedium na potrzeby ograniczania zużycia paliw kopalnych, ale najpoważniejszą przesłanką dla adaptacji systemów dwunapędowych w samochodach osobowych stanowi dziś konieczność ograniczenia emisji CO2. Do 2020 r. poziom emisji określono na 95 g/km. O ile więc w 2009 roku udział hybryd w globalnym parku pojazdów wynosił raptem 2%, to do 2020 roku ma to być aż 7%.
Szacunki te warto odnieść do parku pojazdów w Polsce. Samochody z napędem elektrycznym są obecnie zdecydowanie mniej powszechne niż pojazdy hybrydowe, choć te ostatnie traktuje się dziś jako pomost w dochodzeniu do zeroemisyjnych pojazdów. Jakkolwiek w ocenie specjalistów napędy hybrydowe są konstrukcją... przejściową, to dynamika sprzedaży hybryd każe poważnie brać pod uwagę rosnącą rzeszę klientów, dla których propozycja warsztatów niezależnych będzie ciekawą alternatywą dla punktów ASO.
[gallery] [/gallery]
Toyota jest zdecydowanym liderem pojazdów hybrydowych. W 2013 roku firma sprzedała takich łącznie 156.863 (43% wzrostu względem 2012 r.). Najnowszy komunikat wieści, że koncern sprzedał już na całym świecie 7 milionów takich pojazdów. Ostatni milion sprzedaży hybryd firma osiągnęła...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet