Dobry płyn zamiast kłopotów – przeciekające tuleje cylindrów

Wielu mechaników, którzy zajmują się remontami silników, widziało choć raz w swojej karierze tuleje cylindrów, które na zewnętrznej powierzchni miały mniejsze lub większe wżery.

W niektórych sytuacjach towarzyszyła im utrata płynu chłodzącego, biały dym wydostający się z układu wydechowego samochodu lub płyn chłodniczy w oleju. Z reguły winna jest uszczelka pod głowicą, a „przeciekanie” tulei cylindrów nie przychodzi mechanikom zbyt często do głowy. Bo jak to jest możliwe, że kilka milimetrów solidnego metalu może przepuszczać wodę? Niestety, okazuje się, że może i to przy przebiegu będącym ułamkiem nominalnej żywotności silnika.
Chyba każdy z kierowców zastanawiał się, co by się stało, gdyby zastosował w swoim aucie płyn eksploatacyjny inny od rekomendowanego lub płyn zgodny z wymaganiami producenta auta, ale wyprodukowany przez mało znaną firmę i dostępny za ułamek ceny produktu renomowanego. Niejeden oszczędny klient pytał mechanika, czy nie można nalać płynu kupionego „od znajomego” z rozplombowanego pojemnika lub wybrać najtańszy dostępny produkt. Czasami taki manewr może nie mieć negatywnych konsekwencji, bo rzeczywiście płyn kupiony w 5-litrowej butelce ktoś wcześniej rozlał z beczki z logo dobrego producenta. Niestety, w wielu przypadkach taka oszczędność może okazać się bardziej kosztowna niż zakup najdroższego specyfiku.
[gallery] [/gallery]
Zacznijmy od elementów pozornie prostych
Dawno temu do chłodzenia silników używano zwykłej wody. Auto zalane kranówką jeździło, silnik chłodził się jako tako, a i ogrzewanie działało. Problemy pojawiały się wraz z nietypową sytuacją na drodze. Większy korek powodował grzanie się auta, a efektem były kłęby pary z okolic chłodnicy. Zimą trzeba było spuszczać wodę z silnika i ponownie ją nalewać przed kolejną podróżą. Gapiostwo groziło poważnymi konsekwencjami z „generalką” silnika włącznie, a normalna eksploatacja wymuszała częstsze i bardziej kompleksowe naprawy układu chłodzenia.
Wraz z rozwojem technologii i konstrukcji silników również płyny chłodzące ewoluowały do wersji stosowanych obecnie. Wystarczy tylko spojrzeć na temperaturę pracy obecnych układów chłodzenia. W nowoczesnym...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet