Doskonalenie silników Diesla i nowe wymogi – reżim albo kosztowna zabawka

Kolejny raz podniesiono poprzeczkę, a na pewno w dziedzinie perfekcyjnej diagnostyki modułowej konstrukcji komponentów Common Rail, na którą składają się wtryskiwacze elektromagnetyczne, pompy paliwa, układy sterujące ECU (Engine Control Unit) oraz szyny.

[gallery] [/gallery]
Kilka miesięcy temu na Kongresie Silników w Wiedniu firma Delphi Diesel System pokazała nową rodzinę systemów Common Rail. Dość powiedzieć, że poprawę efektywności układów hydraulicznych, mechanicznych i elektrycznych – generalnie osiągów, uzyskano, podnosząc ciśnienie wtryskiwaczy do 2500 barów, a liczbę wtrysków na cykl do... 9(!). Z efektywnością cenową i wysokim komfortem jazdy takim pojazdem ma iść redukcja wycieków, a także optymalizacja procesu wtrysku paliwa – tego oczekują inżynierowie Delphi, skoro grupa docelowa dla najnowszej rodziny systemów CR powstała z myślą o producentach OEM, szukających rozwiązań dla lekko i średnio wysilonych silników.
Rozwiązanie Delphi jest modułowe, co oznacza, że można je stosować w różnych silnikach bez potrzeby modyfikacji jednostek napędowych pod kątem dołączenia konkretnego układu CR. Sercem układu jest szybki wtryskiwacz elektromagnetyczny zaprojektowany w celu optymalizacji jednostkowego zużycia paliwa, kształtu strugi oraz dokładności. Ten wysoce innowacyjny układ zapewnia niewielką objętość wtrysku dzięki zastosowaniu kompaktowego i prostego zespołu oraz obwodu zamkniętego umożliwiającego dostarczanie precyzyjnie odmierzanych ilości paliwa przez cały okres eksploatacji silnika. Modułowy układ wtrysku paliwa do silników wysokoprężnych spełnia oczywiście najwyższe wymagania rynkowe. Czyżby jednak wzrost wymagań środowiskowych (dostosowanie układu oczyszczania spalin) sprawiał, że najnowsze Diesle staną się… droższe w eksploatacji?
Popularność układów CR i nakłady na doskonalenie silników Diesla są nie od dziś faktem, a jeśli wierzyć długookresowym trendom, tylko w ciągu najbliższych 7-8 lat udział pojazdów z wysokociśnieniowym układem wtrysku paliwa ma się podwoić – oczywiście kosztem silników benzynowych. Trudno powątpiewać, by cokolwiek mogło zagrozić popytowi na nowoczesne silniki wysokoprężne, skoro zwiększeniu mocy silnika i momentu obrotowego silnika towarzyszy sukcesywne obniżanie zużycia paliwa i redukcja emisji szkodliwych substancji. Trend to nader pewny. A co ów trend oznacza dla fachowca branży warsztatowej, który pokusi się o serwisowanie takich silników?
- Sądzę, że innowacyjność systemów paliwowych jest dla branży warsztatowej ścieżką w kierunku stałego rozwoju i wyzwaniem, aby zapewnić bogatą ofertę serwisową dla nowoczesnych technologii, w którą zostały wyposażone nowo wydane pojazdy – komentuje wspomniane wydarzenie Dariusz Jachymek, dyrektor sprzedaży grupy diesla firmy J.R. MOTOR SERVICES G.B. Sp. z o. o. - Oczywiście zaostrzające się wymagania dla silników o zapłonie samoczynnym powodowały konieczność zmniejszania czasu potrzebnego do uruchomienia wtryskiwacza, a także coraz...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet