Śledztwo w sprawie „śmierci” turbosprężarki

Naprawa turbosprężarki poprzez jej wymianę prowadzi często do kolejnej awarii. Nieusunięcie rzeczywistej przyczyny i szkód powiązanych niemal na pewno doprowadzi do usterki nowej części. W niniejszym artykule podajemy kilka przykładów, które mogą okazać się pomocne przy poszukiwaniu przyczyn i skutków awarii.

[gallery] [/gallery]
Turbosprężarka jest bardzo złożonym systemem, harmonijnie współpracującym z silnikiem spalinowym, układem ssania, układem powietrza doładowującego, układem smarowania i chłodzenia oraz układem sterowania silnika. Jeżeli w warsztacie stwierdzą uszkodzenie turbosprężarki, należy odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania. Po pierwsze, co spowodowało uszkodzenie? I po drugie, co zostało dodatkowo uszkodzone?

Poszlaka – wycieki oleju po obu stronach
Jeżeli bezpośrednio po zamontowaniu po obu stronach turbosprężarki zacznie wypływać olej, może być to spowodowane:
- zatkanymi przewodami powrotnymi oleju,
- za dużym przeciwciśnieniem w skrzyni korbowej (spowodowane za wysokim poziomem oleju) lub
- za dużym przedmuchem.

Poszukiwanie „źródła oleju”
Dwa pierwsze górne zdjęcia pokazują turbosprężarki z silnie zaolejoną stroną turbiny. W tym przypadku klient reklamował silne dymienie tuż po uruchomieniu silnika, co dla opiekującego się nim warsztatu oznaczało przypuszczalne uszkodzenie turbosprężarki.
Jednak po dokładnym sprawdzeniu widać, że turbosprężarka jest zaolejona i pokryta nagarem nie tylko na wylocie obudowy turbiny, lecz także na wlocie. Jest to dowód na to, że olej nie może pochodzić z turbosprężarki. Jej demontaż przez MAHLE Aftermarket potwierdził – turbosprężarka była sprawna technicznie.
Dlaczego więc silnik tak mocno dymił, a cała obudowa turbiny jest tak silnie zaolejona i pokryta nagarem? Odpowiedź jest dość prosta – olej pochodził z silnika i był wtłaczany do turbosprężarki razem ze spalinami.
Pojawia się zatem następne pytanie, dlaczego olej wydostał się z silnika i jak to nastąpiło? Możliwych jest kilka przyczyn. Jedną z nich jest stopień zużycia jednostki napędowej (na przykład bardzo zużyte pierścienie tłokowe), jednakże doświadczenie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet