Kontrola jakości regenerowanych przekładni kierowniczych – procedury i narzędzia

Jak opisywaliśmy w poprzednim artykule, uszczelniacz olejowy jest elastycznym podzespołem, co oznacza, że pod wpływem różnych ciśnień staje się mniej lub bardziej odkształcony. Oczywiste jest, że jego rolą jest uszczelnianie przekładni przy ciśnieniu wysokim i niskim, ale także przy ciśnieniu równym atmosferycznemu.

W istocie może się tak zdarzyć (i zdarza się często, o czym doskonale wiedzą użytkownicy), że uszczelniacze przepuszczają płyn wspomagania w czasie, gdy wyłączony samochód stoi zaparkowany. Aby uniknąć takich przypadków, EMMETEC skonstruował Tester Z-15000 (fot. 1), który wypełnia przekładnię powietrzem o niskim ciśnieniu i dzięki bardzo czułemu manometrowi wykrywa wszelkie nieszczelności. Jeśli po 30 sekundach wartość wejściowa ciśnienia powietrza nie spada, test jest zaliczony i przekładnia może być przekazana do sprawdzenia na stole testowym. W przeciwnym razie trzeba zawrócić ją do produkcji. Aby uprościć sobie pracę, smarujemy wszystkie potencjalnie nieszczelne punkty i ponownie wprowadzamy do niej powietrze, obserwując, którędy się ono wydostaje (zasada podobna do znajdywania punktu nieszczelności w dętce rowerowej).

Kontrola poprawnej pracy mechanicznej przekładni
Dokręcamy do końca nakrętkę kamienia dociskającego listwę, następnie odkręcamy ćwierć obrotu i sprawdzamy, czy listwa przesuwa się bez oporów.
Początkowo sprawdzamy, przesuwając listwę ręcznie lub za pomocą specjalnej kierownicy. W kolejnym etapie ostatecznej, obiektywnej kontroli dokonujemy, używając momentometru Z-10000 (fot. 2), który pozwala nam ocenić, czy siła użyta do poruszenia listwy w prawo jest taka sama, jak w lewo, a także czy opór na całej długości jest równomierny i czy nie odnotowujemy po drodze nagłych skoków siły potrzebnej do przesuwania listwy. Dzięki temu sprawdzający nabierze pewności, że listwa jest prosta, obudowa nie jest wyrobiona, pierścień teflonowy uszczelnia prawidłowo, a wałek skrętny nie jest ukręcony.
[gallery] [/gallery]
Kontrola przekładni na stole testowym przy wysokim ciśnieniu
Stół testowy do sprawdzania przekładni kierowniczych EMMETEC Z-27000 składa się z:
- stołu roboczego ze stali nierdzewnej,
- jednostki do symulowania oporu kół podczas skręcania stojącego samochodu (fot. 4); EMMETEC dostarcza je także oddzielnie (Z-16000 – fot. 5),
- zbiornika płynu wspomagania i pompy,
- ciśnieniomierza,
- przepływomierza,
- systemu regulacji pracy.

TEST SZCZELNOŚCI
1. Montujemy przekładnię na stole probierczym.
2. Podłączamy przekładnię do obiegu...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet