Zawieszenie pneumatyczne z regulowaną siłą tłumienia

Obserwując samochody poruszające się po drogach, można zauważyć stosunkowo dużą różnorodność marek i typów. Jednak pod różnym nadwoziem kryją się często bardzo podobne rozwiązania techniczne. Dotyczy to także układu zawieszenia.

Najczęściej jest to układ wahaczy, element sprężysty – przeważnie sprężyna śrubowa, rzadziej drążek skrętny lub resor – i odpowiadający za tłumienie drgań hydrauliczny amortyzator. W poszczególnych modelach wahacze, sprężyny czy amortyzatory różnią się między sobą, jednak zasada działania całego układu pozostaje taka sama. Warto przyjrzeć się bliżej dwóm z tych elementów – sprężynie i amortyzatorowi. Zadaniem elementów sprężystych jest stworzenie siły reakcyjnej, umożliwiającej powrót zawieszenia do pozycji wyjściowej po jego ugięciu oraz utrzymanie wymaganego prześwitu samochodu. Stosowane powszechnie stalowe sprężyny mają pewną stałą i – najczęściej – liniową charakterystykę, co skutkuje brakiem możliwości zmiany ich parametrów. Wady tej nie posiadają elementy resorujące, wykorzystujące sprężony gaz, gdzie poprzez zmianę panującego w nich ciśnienia można wpływać na siłę ich sprężystości. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu istnieje możliwość wprowadzenia takich funkcji, jak automatyczna regulacja prześwitu w miarę obciążania pojazdu, możliwość regulacji prześwitu przez kierowcę czy ograniczenie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet