Proste i łatwe składanie przekładni – przydatne porady

Przekładnia leży zdemontowana, wszystkie elementy rozłożone są na stole roboczym. Jak złożyć ją szybko i dobrze, wyjaśniają fachowcy z firmy EMMETEC.

Magazynowanie części
O-ringi, uszczelniacze i pierścienie teflonowe muszą być przechowywane w odpowiedni sposób.
1. Nie powinny być wymieszane, więc:
a) każda referencja powinna znajdować się w oddzielnym woreczku,
b) każdy woreczek powinien znajdować się w oddzielnej szufladzie.
[gallery] [/gallery]
2. Nie powinny być ściskane ani zgniecione.
3. Części wytwarzane z gumy i teflonu powinny być chronione przed światłem, ponieważ grozi im przedwczesne zestarzenie, więc powinny być przechowywane w zamkniętych szufladkach.
4. Każda szufladka powinna zawierać następujące informacje:
a) grupa produktu (uszczelniacz, o-ring, pierścień teflonowy, tuleja itd.),
b) podgrupa (typ uszczelniacza, przekrój o-ringu),
c) wymiary produktu (średnica wewnętrzna, zewnętrzna, wysokość, grubość).

Aby uniknąć w magazynie chaosu i bałaganu, przestrzeganie powyższych reguł jest konieczne. Szczególnie, gdy do części w magazynie ma dostęp więcej niż jedna osoba.
W poprzednich artykułach podkreślaliśmy, jak ważne jest dla płynnej pracy warsztatu utrzymywanie odpowiednio szerokiego zapasu części. W tym miejscu należy podkreślić, jak istotne jest odpowiednie podzielenie i zorganizowanie zapasów części. Jeśli mechanik poświęci 3 minuty na pomiar wymontowanych elementów i odnalezienie odpowiedników, praca przebiegać będzie praktycznie bez zakłóceń. Jeśli jednak zacznie otwierać wszystkie szuflady, przeglądać katalogi i dzwonić do dostawcy, nigdy nie wykona pracy na czas i nie zarobi.
Aby uniknąć tego typu problemów, EMMETEC oferuje system Stand-by, gdzie każda szufladka jest oznaczona oddzielną naklejką (fot. 1).

Pomiar
Każdy o-ring i pierścień teflonowy musi być zdemontowany i zastąpiony identycznym odpowiednikiem, a zatem wewnętrzna średnica i grubość każdego podzespołu musi być dokładnie sprawdzona. Można to zrobić za pomocą szerokiej gamy sprawdzianów, co jest bardzo kosztowne i niepraktyczne w użyciu przy takim dużym zakresie średnic używanym w układach kierowniczych albo przy pomocy specjalnego narzędzia EMMETEC Z-11000 – zestawu stożków. Trudno wyobrazić sobie prostszy i bardziej praktyczny system (fot. 2).

Listwa
Listwa zawsze musi być zamontowana na tokarce, aby:
- wypolerować ją przy pomocy papieru ściernego (typ 600 będzie najodpowiedniejszy), aby pozbyć się wszelkich śladów rdzy, która działa bardzo niekorzystnie na uszczelniacz oraz przywrócić odpowiednią chropowatość, aby zapewnić odpowiednią przyczepność oleju, a w konsekwencji odpowiednie smarowanie;
- sprawdzić, czy listwa jest prosta.

Listwa może być prosta, ale głęboko dotknięta rdzą. Jest na to sposób – można ją zeszlifować 0,5 mm lub 1 mm. Oczywiście jeśli zredukujemy średnicę listwy, musimy zastosować w niej odpowiednio mniejsze podzespoły, które znajdziemy w katalogu firmy EMMETEC.

Gdy zębatka jest szersza od listwy
Zdarzają się przekładnie zaprojektowane w taki sposób, że część zębata listwy jest szersza od wałka. Głównym celem, jaki przyświecał konstruktorom i producentom takiego rozwiązania, było uniemożliwienie wymiany wewnętrznego uszczelniacza, a w konsekwencji regeneracji takich przekładni.

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet