Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

Tłokowe silniki spalinowe są obecnie podstawowym źródłem napędu pojazdów mechanicznych. Obok wielu zalet posiadają też pewne wady, których skutki próbują zniwelować konstruktorzy przez stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Do wad tych należy między innymi generowanie trudnych do wytłumienia drgań i niejednostajność momentu obrotowego. Druga z wymienionych niedogodności polega na tym, że prędkość obrotowa silnika ulega ciągłym wahaniom. Wynika to z cykliczności procesów spalania zachodzących w poszczególnych cylindrach. Pulsacje momentu obrotowego są z kolei źródłem tzw. drgań skrętnych wału korbowego. W typowych silnikach spalinowych moc jest odbierana po obydwu stronach wału korbowego – z jednej (najczęściej z „tyłu” silnika) poprzez sprzęgło przekazywana jest na koła pojazdu, natomiast odbierana z „przodu” służy do napędu urządzeń pomocniczych. Odbywa się to przy pomocy kół pasowych i pasków napędowych.

Drgania skrętne pojawiające się po stronie napędu pomocniczego mogą powodować niekontrolowane drgania paska i przyspieszone zużycie elementów z nim współpracujących. Zjawisko to nasila się wraz z długością paska i liczbą elementów przez niego napędzanych. Z tego powodu...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet