Pożegnaj krainę latających młotków

Był kiedyś wypadek drogowy. Na środku skrzyżowania stała furgonetka. Pojazd z zewnątrz był nietknięty – nie było także innych uszkodzonych pojazdów czy rannych pieszych. Świadkowie zdarzenia mówili, że furgonetka z dużą prędkością wjechała na skrzyżowanie i chcąc uniknąć kolizji z innym pojazdem, bardzo mocno zahamowała. Drugi samochód bezpiecznie opuścił skrzyżowanie i oddalił się – przecież nic się nie stało. W furgonetce znaleziono martwego kierowcę z urazem głowy. Co się stało? Śledczy znaleźli obok kierowcy nieduży młotek. Biegli stwierdzili, że to on był przyczyną śmierci. Niezabezpieczone narzędzie w trakcie hamownia nabrało zabójczego tempa...

To zaledwie jedna z wielu takich historii. Może ona spotkać każdego kierowcę przewożącego niezabezpieczony ładunek, a zwłaszcza różnego rodzaju specjalistów przewożących narzędzia, czyli m.in. serwisantów. Jak dochodzi do takich wypadków? Jak można im zapobiegać? Jakie korzyści płyną z zastosowania systemów zabezpieczeń?
Wypadki, jak ten powyżej, wynikają z praw fizyki połączonych z brakiem wyobraźni. Inaczej nie zaistnieją. Dodajmy tzw. zbieg okoliczności, a mamy wówczas pewność kłopotów. Jak duże zagrożenie sieją narzędzia? Śrubokręt ważący tylko 200 g w przypadku ostrego hamowania z prędkości 50 km/h do zera nabiera energii kinetycznej o sile 8 kg, a stukilowy ładunek nawet 4 tony! Z takimi pociskami ludzki organizm nie ma szans. Co można zrobić? Oto kilka rad.
[gallery] [/gallery]
Wybierz auto z kratą. Niektórzy serwisanci mają bałagan w swoich samochodach, gdyż używają w pracy samochodów prywatnych. Zwłaszcza małe warsztaty są często skazane na samochody osobowe, które poza godzinami pracy służą rodzinie mechanika. Czy to „kombi”, czy jakiś „minivan” – nie są z natury przygotowane do roli nośnika narzędzi. Nie mają przecież żadnej przegrody pomiędzy bagażnikiem a kierowcą. Same złożone tylne siedzenia nie wystarczą. W trakcie hamowania przód samochodu obniża się, a tył unosi. Z kolei siła bezwładności działa w poziomie (w kierunku jazdy) i powoduje dynamiczne przemieszczenie się ładunku nad fotelami – na wysokości głowy kierowcy. Dlatego poszukaj auta „z kratą” – nie jest to idealne rozwiązanie, ale dobre na początek. Kupując, sprawdź, czy kratę można swobodnie montować przy złożonych i rozłożonych tylnych...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet