Demontaż przekładni kierowniczych – szczegóły techniczne i przydatne sztuczki

W poprzednim artykule omawialiśmy proces regeneracji przekładni kierowniczej TRW, dzisiaj zajmiemy się przeszkodami, jakie możemy napotkać, rozbierając każdy inny typ przekładni oraz przydatnymi sztuczkami, które pozwolą nam te przeszkody pokonać.

Jakość regenerowanej przekładni zależy w głównej mierze od:
- wiedzy i doświadczenia mechanika,
- jakości użytych części zamiennych,
- precyzji kontroli części na stole testowym.
[gallery] [/gallery]
[gallery] [/gallery]
Fidel Pardo Cebrian (fot. 2), który pracuje w tym sektorze od ponad 36 lat, jest właścicielem firmy TECNO DORPA i jednocześnie konsultantem technicznym firmy EMMETEC, pomoże nam zagłębić się mocniej w te kwestie.

Czyszczenie
Przekładnie zawsze należy czyścić do perfekcji w specjalnej myjce z ciepłym rozcieńczalnikiem.
Benzyna jest bardzo toksyczna i nie powinna być używana, nawet jeśli odparowuje bardzo szybko, pozostawia mytą część suchą i łatwą do pomalowania.

Imadła
Przy użyciu tradycyjnego imadła zaleca się, aby:
- wkładać pomiędzy szczęki a obudowę przekładni dwie aluminiowe podkładki,
- nie łapać w imadło obudowy na długości pracy tłoka, najmniejsze odkształcenie może w przyszłości uniemożliwić jego prawidłową pracę,
- chwytać przekładnię tylko od strony wzmocnionej, a nie delikatnej, w przeciwnym razie możemy doprowadzić do powstania zadziorków, które dostaną się do układu hydraulicznego i spowodują zniszczenie uszczelniaczy.

Jednakże profesjonalista z pewnością preferować będzie imadła specjalistyczne, zaprojektowane specjalnie do przekładni kierowniczych, jak ręczne Z-12001 (fot. 3) lub pneumatyczne Z-12000 (fot. 4), które w żaden sposób nie mogą uszkodzić przekładni, a dzięki temu, że mogą obracać się o 180 stopni, eliminują konieczność ciągłego wymontowywania i zamontowywania w nich przekładni, co znacznie oszczędza siły i czas pracownika.

Przewody olejowe
Muszą być zdemontowane w dwóch przypadkach:
- jeśli olej usuwany z przekładni zawiera błoto, szlam lub inne zanieczyszczenia,
- jeśli, jak w przypadku przekładni KOYO, komora rozdzielacza jest wkręcona do obudowy, aby wyjąć rozdzielacz i jego uszczelniacze, jest konieczne zdemontowanie jego komory, a zatem i przewodów.

Przed demontażem przewodów należy za każdym razem zaznaczyć ich położenie, aby uniknąć nieprawidłowego ponownego montażu.
Przy ponownym montażu zawsze wymieniamy miedziane podkładki, ponieważ ich cechą jest praca w napięciu wstępnym, więc raz zdemontowane powinny być wymienione.
Gdy przewody są uszkodzone, należy je koniecznie wymienić. Dobrym rozwiązaniem przy częstym braku nowych jest skorzystanie z narzędzia Z-26000 (fot. 6) – pozwala ono zagnieść dowolny kształt przewodu.

Komora rozdzielacza
Występują trzy typy komór rozdzielacza.
1. Zespolona z obudową przekładni poprzez wtopienie w nią (TRW) – aby ją otworzyć, należy z góry zdjąć pierścień zabezpieczający SEGER.
2. Przykręcona do obudowy (KOYO) – aby ją zdemontować, należy odkręcić przewody olejowe i śruby mocujące.
3. Przykręcona do obudowy z zagniecioną podkładką na uszczelniaczu (ZF), którą demontujemy w następujący sposób:
a) demontujemy komorę,
b) przy użyciu specjalnego klucza Z-20019 (fot. 9) mocujemy komorę na tokarce,
c) usuwamy zagniecenie – jednorazowe zamknięcie,
d) usuwamy podkładkę,
e) nagwintowujemy komorę zamocowaną na tokarce przy pomocy specjalnego gwintownika z serii Z-09150/Z-09153 (od 28 do 48 mm – fot. 10),
f) ponownie montujemy zamknięcie, wkręcając zamiast jednorazowej podkładki pierścień gwintowany (w katalogu dobieramy odpowiedni rozmiar).
Zdarza się, że komora rozdzielacza jest mocno wyrobiona przez kontakt z teflonami, co powoduje wyciekanie oleju i znaczny spadek siły wspomagania. Istnieje możliwość zneutralizowania tego defektu (ale tylko w przekładniach TRW) poprzez zmniejszenie długości zębnika do 2 mm (fot. 11). W ten sposób punkt styku z łożyskiem obniża się nieco, dzięki czemu pierścienie teflonowe pracują na powierzchni wewnętrznej komory, która nie jest wyrobiona.
[gallery] [/gallery]
[gallery] [/gallery]
W rozdzielaczach przekładni innych...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet