Genewska wiosna (2) – pojazdy studialne

Międzynarodowe salony samochodowe, gromadzące tysiące zwiedzających, są dobrą okazją dla producentów i ich dostawców do prezentacji swoich możliwości konstrukcyjnych i technologicznych. Przejawia się to w ekspozycji samochodów studialnych, stanowiących wizje pojazdów na bliższą i dalszą przyszłość.

Obecne i przyszłe wymogi ekologiczne powodują, że większość producentów zaprezentowała pojazdy, które nie korzystały z tradycyjnych paliw ropopochodnych. Jednak współczesne realia, zwłaszcza te ekonomiczne, powodują, że na ulicach nadal dominują samochody napędzane silnikami spalinowymi i w najbliższych kilku latach niewiele się zmieni. Reprezentantami tradycyjnego nurtu rozwojowego były samochody Škoda Vision C oraz Kia
GT4 Stinger.
[gallery] [/gallery]
Pięciodrzwiowe coupé
Nadwozie Škody Vision C jest określane jako pięciodrzwiowe coupé, co pozostaje w sprzeczności z oficjalną definicją tego typu nadwozia. Wcześniej do takiego określenia przystąpiły pojazdy innych marek, jak Mercedes-Benz CLS czy Volkswagen CC, więc jesteśmy już z nim zaznajomieni. Konstrukcja i zewnętrzna forma pojazdu została dostosowana do przyszłych wymagań ekologicznych, mających obowiązywać od 2020 roku. Wykorzystano modułową platformę MQB oraz zadbano o redukcję masy i oporów ruchu. Pokrywa silnika, błotniki oraz boczne drzwi wykonano ze stopu aluminium. Atrakcyjna sylwetka nadwozia o płynnych powierzchniach przyczyniła się do uzyskania niskiej wartości czołowego współczynnika oporu aerodynamicznego Cx, wynoszącej jedynie 0,26. Źródłem napędu jest silnik z rodziny TSI o pojemności skokowej 1,4 dm3, przystosowany do zasilania gazem ziemnym lub benzyną. Moc maksymalna wynosi 81 kW (110 KM), co wystarcza do rozwijania prędkości 214 km/h. Zużycie gazu ziemnego wynosi 3,4 kg na 100 km, co odpowiada niskiej emisji dwutlenku węgla na poziomie 91 g/km.

Sportowy GT4 Stinger
Klasyczną koncepcję samochodu sportowego wybrano dla modelu GT4 Stinger prezentowanego na stoisku marki Kia. Projekt tego pojazdu opracowano w amerykańskim centrum rozwojowym tej firmy. Samonośne nadwozie ma dwubryłową formę z charakterystycznie uwypuklonymi nadkolami oraz szerokim wlotem powietrza o kształcie znanym z innych modeli marki Kia. Przy rozstawie osi 2619 mm długość całkowita wynosi 4310 mm. Dokładnie taką samą długość ma znany w Europie model Pro Ceed, ale Stinger jest o 110 mm...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet