Nowoczesne systemy tłumienia drgań w zawieszeniu pojazdów – amortyzatory CDC

Elektronicznie regulowane systemy tłumienia drgań pojawiły się w pojazdach już na początku lat 80. W trakcie prac nad nimi rozwijano różne koncepcje. Poczynając od prostych, regulowanych ręcznie systemów elektromotorycznych, przez szybkie, elektromagnetyczne systemy ze stopniową regulacją tłumienia, które nadal można spotkać we współczesnych pojazdach. Obecnie najbardziej zaawansowanymi technologicznie systemami są układy o bezstopniowej regulacji siły tłumienia, w tym najnowsza, już czwarta generacja tych układów z proporcjonalnie sterowanymi zaworami.

Koncern ZF wyprodukował do 2013 roku ponad 12 milionów amortyzatorów CDC dostarczanych na pierwszy montaż w pojazdach wielu marek na świecie. Wprowadzenie tych systemów zawdzięczamy dynamicznemu rozwojowi zespołów elektronicznych i obsługujących je czujników wykorzystywanych przez różne podzespoły pojazdu.

Jednym z głównych powodów wprowadzenia systemów aktywnej regulacji tłumienia jest dążenie do dopasowania charakterystyki tłumienia do zmieniających się warunków związanych ze zmianami obciążenia statycznego oraz zmianami obciążeń dynamicznych, oddziałujących na pojazd.
W standardowych amortyzatorach konstruktorzy muszą dążyć do osiągnięcia pewnego rodzaju kompromisu pomiędzy komfortem podróży a sztywnością przekładającą się na bezpieczeństwo i pewność prowadzenia. Amortyzatory z ciągłą regulacją tłumienia CDC poprawiają nie tylko komfort i bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Przyczyniają się również do polepszenia stabilności pojazdu w czasie jazdy, redukując przechyły boczne oraz ruchy pionowe i wzdłużne karoserii. Ich zastosowanie w pojeździe skraca drogę hamowania, polepszając zachowanie kinematyczne pojazdu oraz pozwala na kontrolę tłumienia w czasie rzeczywistym. Tabela poniżej przedstawia aktywne systemy tłumienia drgań i aktywnej regulacji resorowania dostępne we współczesnych systemach dostarczanych przez koncern ZF na pierwszy montaż. Obrazuje również ich wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo podróży.

CDC, ARS i ASC
Wśród systemów montowanych w dzisiejszych pojazdach można wyróżnić: tzw. semiaktywne, automatyczne systemy tłumienia (CDC: Continuous Damping Control – ciągła regulacja tłumienia) oraz w pełni aktywne systemy (dodatkowo z systemami ARS: Anti Roll Stabilisation – aktywna stabilizacja przechyłów, ASC: Active Suspension Control – aktywna regulacja resorowania pojazdu). W pojeździe wyposażonym w system CDC można wprawdzie kontrolować (w ograniczonym zakresie) ruchy nadwozia oraz wahania obciążeń kół w czasie rzeczywistym, ale nie można ich w pełni wyeliminować. Na przeciwdziałanie tym zjawiskom pozwalają dopiero w pełni aktywne systemy (dodatkowo zasilane...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet