Turbosprężarki w motosporcie

Prawdopodobnie każdy, kto choć trochę interesuje się sportami motorowymi, słyszał o firmie Garrett – producencie turbosprężarek, również do użytku w sporcie i przez tuningowców. Oficjalnym przedstawicielem marki na Polskę jest firma Moto Remo z Iławy.

Cechą charakterystyczną tych turbin jest wykorzystywany do ich produkcji system łożysk kulkowych. Garrett oferuje swoim klientom szeroką gamę turbosprężarek, od GT25 do GT55. Produkty tej firmy możemy znaleźć w prawie każdym turbodoładowanym silniku używanym w sportach motorowych. Za przykład może posłużyć 24-godzinny wyścig Le Mans, w którym auta z pięciu pierwszych miejsc miały pod maską turbosprężarki właśnie tej firmy. Szczególnie interesująco zapowiada się rywalizacja producentów turbosprężarek w kontekście zbliżających się zmian w Formule 1, które polegają na stosowaniu w wyścigach nowych, turbodoładowanych jednostek o pojemności 1600 ccm.
[gallery] [/gallery]
Produkty Garrett pogrupowane są według rozmiarów koła turbiny, ściśle związanych z ich średnicą. Na przykład turbosprężarka z serii GT42 ma większą średnicę koła niż turbiny z serii GT35. W każdej nazwie modelu po rozmiarze koła występują dwie cyfry odnoszące się do średnicy zewnętrznej koła kompresji mierzonej w milimetrach. Na przykład GT4294 oznacza turbosprężarkę składającą się z turbiny o rozmiarze koła GT42 (82 mm), połączonej z kompresorem o średnicy zewnętrznej koła kompresji 94 mm. Jeśli po cyfrach występuje litera R, mamy do czynienia z modelem z łożyskami kulkowymi.
Turbosprężarki GT mają szerokie zastosowanie m.in. w pojazdach Nissan – marki, w której specjalizuje się firma RWD Power, właściciel sklepu internetowego DriftSHOP.pl (części do aut sportowych) i warsztatu przygotowującego auta do wyścigów. Firma zajmuje się wyłącznie sportowymi modelami Nissanów 200sx (s13, s14, s14a, s15) oraz Skyline (R32, R33, R34). W tych tylnonapędowych samochodach RWD Power najczęściej stosuje silniki: SR20DET (2 l turbo, fabrycznie 200-220 KM), występujący m.in. w 200sx s14/ s14a oraz RB25 DET (2.5 l turbo, fabrycznie 250-280 KM), występujący w Nissanach Skyline.
Oryginalne turbosprężarki w przypadku SR20DET dają możliwość stosunkowo łatwego podniesienia mocy silnika do okolic 300 KM+. Zmniejsza się jednak ich żywotność, szczególnie w przypadku turbiny z RB25DET, która z powodu bardzo delikatnych, ceramicznych wirników nie za bardzo nadaje się do eksploatacji w sporcie oraz znacznego podnoszenia ciśnienia...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet