Elektroniczne systemy sterowania i bezpieczeństwa

Postęp techniki motoryzacyjnej dokonuje się bardzo szybko, zwłaszcza w dziedzinie elektroniki stosowanej w pojazdach samochodowych. Ma to olbrzymi wpływ na ekonomię, ekologię, komfort jazdy, a szczególnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przy czym należy tu podkreślić, że nowe rozwiązania techniczne i elektroniczne w pojazdach samochodowych wpływają pozytywnie nie tylko na efektywność pracy silnika, oszczędność paliwa czy ochronę środowiska, ale w nie mniejszym stopniu również na bezpieczeństwo na drogach.

Na terenie Unii Europejskiej przykłada się olbrzymią wagę do badań technicznych pojazdów samochodowych, a w związku z postępem technicznym również do badań wielu nowo wprowadzonych systemów elektronicznych, które odpowiedzialne są za bezpieczeństwo użytkowników. Do zadań każdej stacji kontroli pojazdów należy przeprowadzenie przeglądu technicznego pojazdu, w trakcie którego powinny zostać wskazane ewentualne usterki mogące wpływać na bezpieczeństwo poruszania się pojazdu i innych uczestników ruchu drogowego. Jak doskonale wiemy, przepisy dotyczące badań technicznych pojazdów są zróżnicowane w krajach Wspólnoty Europejskiej. Faktem jest, że takie podstawowe badania techniczne, jak sprawdzenie hamulców, świateł czy luzów w układzie kierowniczym, są nieodzowne i w każdym kraju obowiązkowe.
[gallery] [/gallery]
Idealne urządzenie nie istnieje
Wspomniane wcześniej nowe rozwiązania techniczne i elektroniczne w nowoczesnych pojazdach wpływają nie tylko pozytywnie na efektywność pracy silnika, zespołów przeniesienia napędu, na oszczędność paliwa czy ochronę środowiska, ale w nie mniejszym stopniu również na nasze bezpieczeństwo. Ich działanie ma na celu nie tylko zapobieganie wypadkom, ale również zmniejszenie skutków wynikłych z kolizji pojazdów.
Użytkownik nowoczesnego pojazdu wychodzi z założenia, że systemy zamontowane w jego pojeździe funkcjonują poprawnie. A więc wraz z rozwojem coraz bardziej kompleksowych systemów bezpieczeństwa wzrasta konieczność sprawdzenia ich działania, czyli kontroli technicznej tych systemów. To jest nowe zadanie dla nowoczesnych stacji kontroli pojazdów, które powinno być ujęte w polskich przepisach. Obecnie przyrządów (firmowych) stosowanych do naprawy i kontroli danej marki pojazdu nie można wykorzystać do sprawdzania samochodów innych marek. Tego typu urządzenia, choć są idealne przy naprawach, są jednak zbyt drogie, trudne w obsłudze i nieefektywne na stacjach kontroli pojazdów. Diagnostyczne stacje kontroli pojazdów powinny mieć uniwersalne urządzenia, które potrafiłyby komunikować się możliwie ze wszystkimi pojazdami posiadającymi homologację w naszym kraju. Przy czym urządzenie takie powinno komunikować się ze wszystkimi systemami bezpieczeństwa każdego pojazdu. Istnieje szereg takich urządzeń, które nie są związane z marką samochodu i pozwalają odczytać błędy (uszkodzenia) w sterowaniu pracą silnika bądź innymi zespołami pojazdu i to bez względu na markę pojazdu. Niestety, nie ma idealnego urządzenia, które potrafiłoby testować wszelkie systemy we wszystkich istniejących samochodach.
Należy tu przypomnieć, że w naszym kraju obowiązek badania emisji zanieczyszczeń spalin w silnikach o zapłonie iskrowym za pomocą złącza OBD wprowadzono już w roku 2003, opierając się na zapisach Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz dokumentów stosowanych przy tych badaniach z dnia 16 grudnia 2003 r. (Dziennik Ustaw z 2003 r., nr 227, poz. 2250). W rozporządzeniu tym podano, że za stan niezadowalający w pojazdach wyposażonych w pokładowy system diagnostyczny typu OBDII/EOBD uznaje się występowanie zarejestrowanego kodu usterki sygnalizowanego kontrolką MIL przy jednoczesnym prawidłowym działaniu jej obwodu. Jest to pierwszy krok do sprawdzania elektronicznych systemów diagnostycznych. Te badania odnoszą się tylko do ochrony środowiska, ale nie mają żadnego wpływu na nasze bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Do tego celu potrzebne są urządzenia o wiele bardziej technicznie zaawansowane. Na naszym rynku są również inne przyrządy uniwersalne, które mają bazę danych wielu samochodów. Takim przyrządem jest powszechnie znany tester KTS firmy Bosch oraz inne urządzenia, np. takich firm jak Texa czy Gutman.
Powszechnie wiadomo, że przyrządy firmy Bosch są bardzo dobre. Firma związana jest z motoryzacją od jej narodzin, ma doświadczenie i nadal tworzy bazę elementów elektrotechnicznych czy elektronicznych do wyposażenia samochodów. Tak więc KTS jest dobry, szczególnie do pojazdów niemieckich, a jak wieść niesie – wręcz doskonały do pojazdów firmy Opel.

Co nowego?
Wyżej wymienieni producenci funkcjonują na polskim rynku już od wielu lat i zapewne ich produkty są znane i używane w większości warsztatów – zarówno markowych, jak i niezależnych. Z tego też względu nie będziemy pisać o tym, co jest powszechnie znane.
Chcemy natomiast przybliżyć Czytelnikowi nowy na naszym rynku zespół przyrządów do kontroli pojazdów i zwrócić uwagę na bardzo interesującą chińską firmę Launch.

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet