Naprawa tworzyw sztucznych w samochodzie

Naprawiać czy wymienić? To odwieczne pytanie dotyczy również elementów z tworzyw sztucznych. Obecnie nabiera ono większego znaczenia, ponieważ stowarzyszeń i instytucji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego przybywa jak grzybów po deszczu. Tylko towarzystwa ubezpieczeniowe nie widzą dla siebie żadnych korzyści w zagospodarowaniu tematu naprawy elementów z tworzyw sztucznych.

Wśród materiałów stosowanych do budowy nadwozi samochodów coraz większą rolę odgrywają tworzywa sztuczne. Współczesny samochód coraz częściej w zewnętrznej zabudowie wykonany jest z tworzyw sztucznych: zderzaki, kraty wlotu powietrza, obudowy reflektorów i lusterek zewnętrznych, spojlery, listwy zewnętrzne, wzmocnienia czołowe, a także elementy poszycia zewnętrznego. Bez tworzyw sztucznych, z ich nieograniczonymi możliwościami kształtowania i bogatą kolorystyką trudno sobie wyobrazić nasze obecne samochody. Tworzywa sztuczne są jednym z najbardziej innowacyjnych materiałów w budowie samochodów i obok stali o wysokiej wytrzymałości i aluminium najczęściej stosowanym materiałem w celu zmniejszenia ciężaru samochodu. Ale tworzywo jest materiałem, który trudno ponownie użyć do produkcji takich samych i o takiej samej jakości elementów. Tylko kilkanaście procent surowca wtórnego może być zastosowana do produkcji nowego elementu. A pozostała część surowców trafia do produkcji innych elementów lub po prostu trafia na śmietnik. Od wielu lat opisuję technologie napraw i prowadzę szkolenia w zakresie naprawy tworzyw sztucznych, także dla pracowników towarzystw ubezpieczeniowych. I nic. Naprawy elementów z tworzyw sztucznych w dalszym ciągu nie są popularne. Nie chodzi mi tu tylko o warsztaty naprawcze, które naprawiają jakimiś dziwnymi technologiami tylko dlatego, żeby było taniej. Bowiem prawdziwy, profesjonalny warsztat naprawiający elementy z tworzyw sztucznych nie utrzyma się na polskim rynku ze względu na zbyt niską opłacalność usług. Chciałbym jednak przypomnieć kilka technik naprawy elementów z tworzyw sztucznych i pokazać, że nie są one trudne, nie wymagają dużego nakładu kapitałowego, a wydajność zestawów pozwala na wykonanie setki profesjonalnych napraw. Takie drobne naprawy znane są pod ogólną nazwą smart. To naprawa drobnych uszkodzeń elementów z tworzyw sztucznych: zderzaków, listew czy lamp lub lusterek oraz naprawa tapicerki (welurowej, materiałowej i skórzanej), wykładzin i osłon wewnętrznych oraz deski rozdzielczej.
[gallery] [/gallery]
Tu chciałbym podkreślić, że zestawy naprawcze smart, jak sama nazwa wskazuje, służą do naprawy drobnych uszkodzeń, a nie do naprawy uszkodzeń dużych. Tak się jednak składa, że na polskim rynku małe uszkodzenia są „niezauważalne” lub naprawia się je sposobem domowym. A od zestawów naprawczych importowanych z zachodu wymaga się skuteczności przy dużych uszkodzeniach, np. rozerwań deski rozdzielczej po wystrzeleniu poduszki powietrznej. Jednak jedno z drugim nie idzie w parze. Do najpopularniejszych uszkodzeń deski rozdzielczej, jak i innych wykładzin wewnętrznych, wykonanych z tworzyw sztucznych należą otwory po różnego rodzaju wkrętach, pęknięcia, zadrapania i przecięcia. System naprawy tapicerki z materiału i weluru został opracowany do naprawy przede wszystkim uszkodzeń od przypalenia papierosem, jak również innych, ale tylko małych uszkodzeń. Uszkodzenia zderzaków i listew ochronno-ozdobnych to zadrapania, wgniecenia, pęknięcia i urwane uchwyty mocujące.

Naprawa tapicerki z materiału i weluru
Zestaw naprawczy zawiera włókna w kilkudziesięciu kolorach (fot. 1), w związku z czym bardzo łatwo jest dopasować jedno z tych włókien do podstawowego koloru siedzenia. Jednak dla perfekcyjnego dopasowania koloru konieczne jest wymieszanie włókien nawet kilku kolorów.
Do...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet