Motocyklowe układy smarowania

Motocyklowe układy smarowania mogą różnić się od siebie pod względem budowy i stopnia skomplikowania, jednak smarowanie silnika polega zawsze na dostarczeniu do współpracujących części środka smarnego. Środkiem smarnym dla silnika motocyklowego jest olej silnikowy o parametrach określonych przez wytwórcę motocykla. Smarowanie jest niezbędne dla prawidłowej pracy silnika, gdyż spełnia cztery istotne funkcje: zmniejsza opory tarcia, odprowadza nadmiar ciepła, chroni przed korozją i uszczelnia przestrzeń spalania.

Zmniejszenie tarcia pomiędzy współpracującymi częściami jest podstawowym zadaniem układu smarowania. Mniej energii zamienia się w ciepło, a więcej w pracę użyteczną. Pozwala to na zwiększenie mocy i wydłużenie żywotności jednostki napędowej. Dla zapewnienia trącym powierzchniom optymalnych warunków pracy należy wytworzyć pomiędzy nimi trwałą warstwę nośną czynnika smarnego, zwaną filmem olejowym lub klinem smaru (w przypadku panewek). Wytworzenie i utrzymanie podczas pracy silnika tej warstwy nośnej zależne jest od odpowiedniej ilości i ciśnienia dostarczanego oleju, jego właściwości smarnych oraz obciążenia i prędkości przesuwania się trących części (w przypadku panewek będzie to prędkość obrotowa). Nieco inaczej wygląda smarowanie silnika dwusuwowego, gdzie przeważnie mamy do czynienia z roztworem oleju smarującego silnik w benzynie dostarczanej do skrzynki korbowej. Ten roztwór może być wstępnie przygotowywany przed napełnieniem zbiornika paliwa (wówczas mówimy o smarowaniu mieszankowym) lub może być wytwarzany podczas pracy silnika (wówczas mówimy o smarowaniu dozownikowym). Ogólnie mówiąc, smarowanie silnika dwusuwowego odbywa się olejem dostarczanym z zewnątrz i sukcesywnie spalanym. Podczas pracy silnika dwusuwowego w jego wnętrzu znajduje się bardzo mała ilość oleju, dlatego bardzo ważna jest odpowiednia jego jakość. Zastosowanie niewłaściwego oleju może doprowadzić do przyspieszonego zużycia gładzi, mostkowania świec, korozji łożysk wału oraz osadzania nagaru. Konsekwencją powstawania nagaru będzie samozapłon, pogorszenie parametrów pracy, a nawet całkowite zatkanie układu wydechowego. Konstrukcja silnika dwusuwowego wymaga zastosowania oddzielnego smarowania gładzi cylindra oraz łożysk układu korbowego i oddzielnego smarowania skrzyni biegów oraz sprzęgła.

W nowoczesnych silnikach dwusuwowych zrezygnowano ze smarowania mieszankowego, ponieważ ma ono wiele wad. Do najistotniejszych należy niedostateczne smarowanie podczas hamowania silnikiem....

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet