Artykuły » 11/2013 » Części » Stawiamy na wiedzę

Stawiamy na wiedzę

Z Magdaleną Broszkiewicz, Manager Channel Marketing, Johnson Controls Power Solutions EMEA, rozmawia red. Mirosław Giecewicz.

- VARTA to cała gama akumulatorów – od samochodów osobowych począwszy, poprzez motocykle, łodzie, na pojazdach użytkowych kończąc. Jedna z Waszych pozycji to akumulatory przeznaczone do pojazdów z systemem Start-Stop. Czym się one charakteryzują?
Rzeczywiście, oferujemy akumulatory do wielu różnych zastosowań. Dzięki bardzo wysokiej jakości naszych produktów, zaawansowanym technologiom i nowatorskim rozwiązaniom zyskaliśmy zaufanie wszystkich wiodących producentów samochodów (OEM), a także zaufanie klientów na rynku wtórnym na całym świecie. Akumulator Start-Stop musi być dostosowany do częstego uruchamiania silnika bez znacznej utraty energii. Jego sprawność widoczna jest przede wszystkim w ruchu miejskim, w którym ze względu na np. sygnalizację świetlną czy korki (będące zmorą kierowców w dużych miastach) ilość uruchomień silnika jest bardzo duża. Akumulator poddawany jest wówczas cyklicznym obciążeniom i musi niezawodnie pracować nawet przy częściowym stanie naładowania. Poza tym musi szybko akumulować energię z alternatora lub z odzyskanej energii hamowania w procesie rekuperacji. Dlatego tak istotne jest, aby akumulator odpowiadał zaleceniom producenta, w przeciwnym wypadku może dojść do niesprawnego funkcjonowania systemu Start-Stop oraz odbiorników energii elektrycznej. Należy zaznaczyć, że akumulatory konwencjonalne nie nadają się do samochodów Start-Stop, ponieważ nie są wystarczająco wytrzymałe na obciążenia cykliczne, a ich użycie może spowodować przedwczesną awarię nie tylko akumulatora, ale również elektroniki pojazdu.
Samochody mogą być wyposażone w podstawowy lub zaawansowany system Start-Stop. W obydwu przypadkach prawidłowe jego działanie zależy od wielu czynników, m.in. od temperatury otoczenia, temperatury silnika, zadanej temperatury wewnątrz pojazdu, ale najważniejszym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora. Akumulator połączony jest z elektroniką pokładową poprzez system zarządzania akumulatora (BMS) lub inteligentny sensor (IBS), które dokładnie monitorują jego stan oraz „współpracę” z pozostałymi systemami pokładowymi. Johnson Controls proponuje dwa rodzaje akumulatorów: akumulatory VARTA Start- -Stop (EFB) dedykowane samochodom z podstawowym systemem Start-Stop oraz VARTA Start-Stop Plus (AGM) stworzone dla zaawansowanych systemów Start-Stop w pojazdach, głównie tych, gdzie zastosowano rekuperację. Zacznijmy od VARTA Start Stop (EFB). EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery”, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy o wydłużonej żywotności. Płyty w akumulatorze EFB są grubsze w porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami kwasowymi i wzmocnione specjalną powłoką z poliestru, która pomaga lepiej utrzymać masę czynną w płycie. Poza tym ma dwa razy wyższą wytrzymałość cykliczną w porównaniu do akumulatorów konwencjonalnych i może być rozładowywany bez utraty funkcjonalności. Drugi rodzaj akumulatorów to VARTA Start-Stop Plus. Wykonany w technologii AGM, wyposażony w separatory z włókna szklanego całkowicie absorbujące elektrolit, to idealne rozwiązanie dla samochodów stosujących zaawansowaną technologię Start-Stop, która pozwala na oszczędność paliwa, na odzyskiwanie energii hamowania w procesie rekuperacji lub ograniczanie ładowania akumulatora w procesie przyspieszania pojazdu. To także 3-4 razy większa wytrzymałość cykliczna w porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów i bardzo duża moc rozruchowa, także przy niskim stanie naładowania.

[img_full]10971|Magdalena Broszkiewicz, Manager Channel Marketing, Johnson Controls Power Solutions EMEA.[/img_full]
- Obecnie wiele firm nastawia się na docieranie ze swoją ofertą do flot. VARTA Promotive: Silver, Blue i Black to trzy linie oferowane...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet