Okładziny cierne (cz. 8)

– ocena uszkodzeń okładzin do hamulców bębnowych. Kontynuujemy cykl artykułów traktujących o okładzinach ciernych. Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych przez największego na świecie producenta komponentów układu hamulcowego – grupę TMD Friction, właściciela marki Textar.

Okładziny do hamulców bębnowych do pojazdów użytkowych – krawędź zużycia
Zamontowane okładziny hamulców bębnowych do pojazdów użytkowych są narażone na stałe zużywanie materiału. Na obu powierzchniach bocznych okładziny hamulca bębnowego przebiegają krawędzie zużycia, których wysokość jest kryterium decydującym o wymianie okładziny. Wysokość krawędzi zużycia uwzględnia standardy wymiarowe nitowania okładzin (wysokość łba nitu/grubość nitu) i jest wizualną cechą do sprawdzenia i oceny zużycia okładziny. W normalnym przypadku specjalistyczny warsztat wykonuje kontrolę przez otwór kontrolny w osłonie bębna. Ilustruje to widok w przekroju na rys. 1.

Okładziny do hamulców bębnowych do pojazdów użytkowych – kieszonka zużycia
Wprowadzenie nowej konstrukcji bębna hamulcowego wymaga dopasowania znaku zużycia, tzw. kieszonki zużycia. Geometryczne wykonanie i lokalizacja kieszonki na okładzinie umożliwia ocenę stopnia zużycia bębna bez konieczności jego pomiaru. Bębny hamulcowe nowej konstrukcji posiadają „zaszlifowanie”, tzn. średnica jest większa od średnicy powierzchni płaszcza okładziny hamulca bębnowego. Ta większa średnica jest kryterium do kontroli stopnia zużycia bębna. Konstrukcja kieszonki zużycia nie doznaje wskutek...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet