Wodą i prądem, czyli...spacerem po Centrum Badawczo-Rozwojowym

Zanim trafią do produkcji seryjnej, wszystkie produkty firmy AC SA poddawane są licznym testom. Symulacje środowiskowe, które przeprowadzane są na wytwarzanych w Białymstoku podzespołach, umożliwia aparatura oddanego w zeszłym roku do użytku Centrum Badawczo-Rozwojowego firmy. Również tam trwają prace nad prototypami nowych produktów.

Powstały w ramach projektu sfinansowanego z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 obiekt to ponad 2000 metrów kwadratowych powierzchni rozdysponowanej między laboratoria, hamownie, warsztaty i działy techniczne, w których nie ustają prace nad nowymi technologiami zasilania silników mechanicznych alternatywnymi źródłami energii. Całkowity koszt budowy Centrum wyniósł ponad 18 mln zł. Aby na własne oczy przekonać się o randze inwestycji, zobaczyć, jak duży wpływ na jakość ostatecznego produktu mają realizowane w jednostce prace, odwiedziliśmy firmę AC SA. Po Centrum oprowadził nas Tomasz Cybulko, jeden z pracowników jednostki. Zwiedzanie zaczynamy od...

laboratorium samochodowego
To właśnie tu testuje się prototypowe rozwiązania oraz ulepsza istniejące metody montażu instalacji gazowych. Dostępna aparatura umożliwia realizację badań nie tylko na samochodach osobowych i dostawczych, ale również na pojazdach wielkogabarytowych, np. ciągnikach (zarówno siodłowych, jak i rolniczych) i autobusach. Z laboratorium samochodowego przechodzimy do...

hamowni podwoziowej
Hamownia podwoziowa to przede wszystkim urządzenie diagnostyczne do symulacji obciążeń silnika, na które narażone są pojazdy w ruchu. Dokonywane tu pomiary umożliwiają określenie charakterystyki silnika – mocy i momentu obrotowego, a także mocy na kołach i mocy strat w zależności od prędkości obrotowej pojazdu. Przygotowywane tu są również auta przechodzące testy homologacyjne, testy spalania, testuje się tu nowe rozwiązania i algorytmy sterujące funkcjami programów. Jak wyjaśnił nam Tomasz Cybulko, hamownia w Centrum Badawczo-Rozwojowym AC SA przeznaczona jest do pracy ciągłej dla pojazdów o mocy do 1000 KM. Dodajmy, że w Polsce istnieją tylko dwie hamownie tego typu.
- Możliwość symulacji dowolnych warunków drogowych umożliwia dokładną obserwację sterowników STAG oraz komponentów mechanicznych AC SA nawet przy skrajnie wysokich prędkościach – mówi. - Mamy dzięki temu pewność, że produkty oferowane przez Spółkę skonstruowane są z naddatkiem mocy i nie zawiodą nawet przy ekstremalnych obciążeniach silnika.
Stanowisko wyposażone jest również w profesjonalny analizator spalin, który podczas testu na bieżąco rejestruje poziom emisji zanieczyszczeń.
- Chodzi o to, aby uzyskać jak największą moc, a zarazem jak najmniejszą emisję zanieczyszczeń – dodaje nasz przewodnik. - Takie rygorystyczne testy przechodzi każdy prototyp sterownika wyprodukowany w naszej firmie.
[skip_main_image]
O firmie
AC SA jest producentem samochodowych systemów LPG/CNG marki STAG. Na polskim rynku motoryzacyjnym działa od ponad 27 lat, zatrudnia ponad 500 osób i jest obecnie największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju. Jak wskazują szacunki spółki, AC SA posiada ponad 50-procentowy udział w rynku polskim. Firma oferuje ponad 200 produktów do autogazu,...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet