Jak działa powłoka lakiernicza?

Znakomita większość osób profesjonalnie związanych z lakiernictwem doskonale orientuje się w technice, materiałach, technologii i narzędziach niezbędnych do wykonywania napraw pojazdów. Często ludzie ci posiadają bardzo specjalistyczną wiedzę, pogłębianą przez pasję motoryzacyjną, a także mają doskonałe umiejętności będące wynikiem autentycznego zainteresowania i setek godzin spędzonych nad stworzeniem optymalnego dla siebie sposobu pracy.

Jednak pytanie, jak działa powłoka lakiernicza, wprowadziłoby w zakłopotanie niejednego profesjonalistę, który nakłada ją na co dzień własnymi rękoma. Tymczasem wyjaśnienie jest zaskakująco proste, a jego zrozumienie daje jednoznaczną odpowiedź na bardzo często stawiane pytania i wątpliwości dotyczące zasad i technologii lakierowania.
- Dlaczego tak ważne jest zachowanie czystości w całym procesie naprawy?
- Dlaczego proces przygotowania i lakierowania jest opisywany tak szczegółowo?
- Dlaczego zmywaczem nie może być dowolny rozpuszczalnik?
- Dlaczego istnieje tyle gradacji i rodzajów materiałów ściernych?
- Dlaczego nie zaleca się mieszania produktów lakierniczych od różnych producentów?
- Dlaczego różne grupy produktów miewają osobne utwardzacze?
- Dlaczego – optymalnie – wszystkie materiały lakiernicze użyte do wykonania danej powłoki powinny pochodzić od jednego producenta?
- Dlaczego nie jest wszystko jedno, jakim produktem posłużymy się na jakim podłożu i w jaki sposób?
- Dlaczego profesjonalna lakiernia potrzebuje tak wielu produktów?

Odpowiedź na te tak różne – zdawałoby się – pytania jest wspólna. Powłoka lakiernicza musi być szczelna i spoista, chronić podłoże przed czynnikami zewnętrznymi, korozją, dostępem wilgoci i mieć wysokie walory dekoracyjne oraz użytkowe. Za to właśnie płaci i to – mniej lub bardziej świadomie – ocenia klient, odbierając z warsztatu samochód po naprawie. Trzeba więc wiedzieć i rozumieć, że za bardzo wiele parametrów powłoki odpowiadają siły kohezji i adhezji. Są one jednymi z głównych kryteriów obiektywnej oceny każdego materiału lakierniczego: w fazie jego projektowania, w procesie produkcji i w czasie, gdy materiał jest oferowany na rynku i używany w procesach lakierowania. Kohezja i adhezja to również bardzo istotne i mierzalne kryteria oceny każdej wykonanej powłoki.

Kohezja
To inaczej wewnętrzna spójność, siła wzajemnego przyciągania cząsteczek danej substancji. Jest ona między innymi zależna od tego, jak jednolita chemicznie jest mieszanka produktu, ponieważ cząsteczki podobne chemicznie przyciągają się z dużą siłą. Dlatego właśnie każdy szanujący się producent...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet