Cewki zapłonowe (1)

– wiedza, którą trzeba posiadać. Urządzenia o tej nazwie pojawiły się w osprzęcie silników spalinowych w 1909 roku wraz z tzw. zapłonem bateryjnym i stosowane były bez żadnych istotnych zmian konstrukcyjnych do lat 90. zeszłego stulecia.

Cewka jest bowiem po prostu transformatorem przetwarzającym niskie napięcie akumulatora (6 lub 12 V) na impulsy zapłonowe o napięciu 8-20.000 V, powodujące przeskok iskry między elektrodami świecy. Jak każdy transformator ma ona dwa uzwojenia nawinięte na wspólnym, stalowym rdzeniu. Wszystko to razem zamknięte jest w hermetycznej obudowie wypełnionej specjalnym płynem, czyli tzw. masą zalewową. Chroni ona delikatne elementy elektryczne przed drganiami, przegrzaniem i innymi czynnikami, które mogą znacząco wpłynąć na żywotność całego podzespołu.

Pierwsze ze wspomnianych uzwojeń wykonane jest w postaci małej liczby zwojów stosunkowo grubego, izolowanego drutu miedzianego. Jego końce łączą się...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet