Alternatywa, która bywa standardem

Przetaczanie tarcz hamulcowych zwykliśmy traktować jako rozwiązanie nieprofesjonalne, kojarząc taką usługę z czasami, gdy powszechny niedobór części eksploatacyjnych był standardem. Tymczasem koncerny samochodowe zwykle nie tylko dopuszczają procedurę przetaczania tarcz hamulcowych. W wielu krajach stanowi ona rekomendowaną alternatywę dla wymiany.

W idealnej sytuacji powierzchnie tarcz hamulcowych i klocków hamulcowych są całkowicie równoległe do siebie oraz do piast, gładkie i nieskazitelnie czyste. To oczywiście teoria, bo też najpewniej po każdej ostrej jeździe zakończonej przejazdem przez kałużę wspomniane tarcze ulegną zwichrowaniu. Już tylko z tego powodu koncerny samochodowe zwykle nie tylko dopuszczają procedurę przetaczania tarcz hamulcowych. W wielu krajach stanowi ona rekomendowaną alternatywę dla wymiany na nowe części eksploatacyjne. Tak jest po prostu taniej. To ważna informacja dla fachowców branży warsztatowej. Wszak warsztaty autoryzowane w powszechnym mniemaniu kojarzą się z największą ceną za usługi serwisowo-naprawcze. Tymczasem to właśnie one powszechnie korzystają z metod przetaczania tarcz hamulcowych, czyli alternatywy dla wymiany. Co więcej, przetaczanie tarcz hamulcowych jest zalecanym rozwiązaniem w sieciach ASO marki: Ford, GM, Peugeot, BMW, a nawet Porsche, Jaguar-Land Rover. W Wielkiej Brytanii nawet Ferrari (!) zaleca stosowanie przetaczania tarcz. Nasze informacje potwierdza przedstawiciel rynku napraw Grupy PGD, czyli największej w Polsce grupy dilerskiej, która posiada aż 28 autoryzacji ośmiu marek.

- Przetaczanie tarcz hamulcowych jest powszechną procedurą stosowaną w sieci ASO Japan Motors. Operacja toczenia tarcz hamulcowych jest uzasadniona ze względów ekonomicznych, gdyż jest znacznie tańsza niż wymiana tarcz na nowe – informuje nas Radek Pszczółka, rzecznik prasowy sieci Japan Motors.
Przetaczanie pozwala uniknąć wymiany tarcz (do pewnego zakresu ich zużycia). Na pewno, jeśli tarcza po przetoczeniu ma mniejszą niż dopuszczalna grubość, nadaje się do wyrzucenia i nie należy jej toczyć, a wymienić i to jest jedyny przypadek, w którym toczenie jest nieuzasadnione. Ryzyko skrzywienia (zwichrowania) tarcz hamulcowych jest tak powszechnym zjawiskiem, że już dawno powstały metody ratowania kosztownych elementów eksploatacyjnych. Łatwo też obronić tezę: lepsza markowa tarcza przetoczona niż kiepskiej jakości nowa. Oczywiście określenie...

Reklama w Świecie Opon

Raport warsztatowy

Zapisz się, aby otrzymywać regularnie "Raport Warsztatowy"

Twój e-mail

Zamów prenumeratę

Projekt i realizacja:
2007-2012 GlobalVanet